Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Någon som har en idé på fortsatt felsökning på denna.

Felbeskrivning: Motorn rusar för att sedan droppa och dö, har man kört den en stund så kan den hålla sig vid liv men pendlar hela tiden upp och ner ifrån 200-1700 varv typ. Gasar man på baktänder den med fina knallar.

Det som är gjort:

* Nya tändstift
* Nya tändkablar (kontrollerat kabelföljden, noga, sitter rätt)
* Ny rotor, fördelarlock
* Ny kamrem, noggrant inställd på punkterna, kamaxel, nedre remhjul i nolläge.
* Tomgångsmotor verkar fungera, bilen dör när man rycker den.

Vet inte hur jag ska gå vidare, någon som har någon idé?
Bilen ska väl gå i 500 varv på tomgång med korrekt justerat spjäll, utan tomgångsmotor dvs. Testa smörja motorn om du ändå är där så kanske du löser ett gömt fel. Spruta in något medel typ wd40 i slangöppningen bara och testa igen.
Har du sprejat startgas över alla slangar osv med motorn igång? Om det rusar har du läckage där.
Jag hade även kollat btr om det ändå är såhär mycket som är gjort med bilen. Tryckmätare funkar, eller så tar man av den och sprutar in 2,5 eller 3 bar med tryckluft och lyssnar. Dålig BTR brukar kunna skapa liknande symptom.
Annars så kan du ju kolla tändstiften som vanligt och se om något ser fetare ut > dålig spridare (?).

Felsöka med plånboken brukar mest bli dyrt och frustrerande tycker jag ^^
Hur är det med felkoder? Har det lyst/lyser miljölampa? Kan finnas felkoder (diagnosfunkton 1)utan att lampan lyser också. Med hjälp av diagnosfunkton 2 och 3 kan du kolla funktionen på bl.a tomgångsmotor spjällkontakt, vevaxelgivare m.m. Om miljö/felkods/avgasrening lampan har varit eller är tänd är delar av tänd/bränsle boxarnas givare avstängda och motorn är i ett "fel säkert" läge och effekten och funktionen är reducerad.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... XmiqdOOdX4
Bytt relä till bränslepumpen ?
De brukar behöva bytas ut vart 10:e år ungefär...

Hade samma problem på min 940, hade bytt allt och kontrollerat tomgångsmotor och luftmassemätare.
Satt i bilen och lyssnade på motorn och funderade på vad det kan vara som är fel, bilen var knappt körbar.
Kom på att jag hade ett nytt bränslepumpsrelä och provade byta den, och sedan fungerade bilen bättre än någonsin.

Så det kan vara värt att prova om inget annat hjäler.
lennarte skrev: ons 06 dec 2023, 13:58 Hur är det med felkoder? Har det lyst/lyser miljölampa? Kan finnas felkoder (diagnosfunkton 1)utan att lampan lyser också. Med hjälp av diagnosfunkton 2 och 3 kan du kolla funktionen på bl.a tomgångsmotor spjällkontakt, vevaxelgivare m.m. Om miljö/felkods/avgasrening lampan har varit eller är tänd är delar av tänd/bränsle boxarnas givare avstängda och motorn är i ett "fel säkert" läge och effekten och funktionen är reducerad.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... XmiqdOOdX4
Inget som lyser, men ska se om jag kan få tag på ett diagnostikverktyg eller dra den till verkstan. Finns något manuellt sätt att nollställa denna felkod annars, lossa batteri?
VolvoNisse skrev: tor 07 dec 2023, 10:31 Bytt relä till bränslepumpen ?
De brukar behöva bytas ut vart 10:e år ungefär...

Hade samma problem på min 940, hade bytt allt och kontrollerat tomgångsmotor och luftmassemätare.
Satt i bilen och lyssnade på motorn och funderade på vad det kan vara som är fel, bilen var knappt körbar.
Kom på att jag hade ett nytt bränslepumpsrelä och provade byta den, och sedan fungerade bilen bättre än någonsin.

Så det kan vara värt att prova om inget annat hjäler.
Inte bytt, ska se om jag får tag på ett, bara slutleda eftersom ;)

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]