Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ferm100
Hej!
Har en Volvo 745 1990
Bilen ryker väldigt mycket även om den gått Varm ett par timmar. Röken är ”Normal” Färg som rök brukar Ha.
Samt ser väldigt blött ut i Avgassystemet,
Är Detta Normalt eller vad kan det vara för Fel Isåfall?
Tacksam för Hjälp!
av Elis744
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020969
Rekomenderar att du testar med en sån här du sätter den på expansions kjärlet och kollar om det finns avgaser i kyl systemet.
Min 744 rök ganska mycket kommer inte ihåg vad jag gjorde men bytte olja och körde väldigt långt så all kondens hann försvinna sen kan det ryka lite när det är kallt ute men kolla youtube om vad som är normal mycket rök.
Användarvisningsbild
av lennarte
Att kolla även en liten läcka på toppackningen är ganska enkelt utan verktyg.
Kör varm motorn.
Låt den stå på tomgång utan kylarlock.
Fyll på kylarvätska ända upp till kanten på expansionskärlet.
Låt motorn stå på tomgång och kolla på nivån på expansionskärlet.
Vattenytan rör sig lite upp och ner, det är normalt. Det kan även rinna över lite i början. Om vattnetytan börjar röra sig mer, rinna över och/eller försvinner ner så läcker toppackningen (kompressionen läcker ut i kylkanalerna).
Är det en större läcka märker du det tidigare, en liten läcka kan ta tid. Ingen läcka, då är nivån konstant med en liten variation på vattenytan. Det är när termostaten öppnar och stänger
Användarvisningsbild
av lennarte
TioTusenKRBil skrev: sön 05 nov 2023, 14:36 Man kan även varva lite med öppen lucka och kolla om det bubblar lite.
Bubblar det är det en stoor läcka.
Jag misstänkte läckande toppackning på min 745-a, (se annan tråd) men nivån rörde sig bara normalt. I c:a 10 min, sedan sjönk det. Hällde på mer vatten, men efter ett tag sjönk det igen. Detta var förra våren, sedan gick ju värmeelementet läck. Då tänkte jag att det var det som var felet, hällde då i en ¼ dl finmalen vitpeppar. Då blev det tätt, men det fortsatte att föesvinna kylarvätska. I våras plockade jag isär motorn och värme paketet och bytte värmeelementet och toppackning. Där var en liiiten läcka på toppackningen och på elementet var en (inte så liten) läcka. Jag har under flera år fyllt på en till två liter kylarvätska om året men aldrig hittat någon läcka. Nu verkar det dock som det är tätt, har inte hällt på en droppe sedan jag blev färdig med motorn i juli.
av TioTusenKRBil
Beror väl på hur mycket det bubblar? Kommer det lite småbubblor som champagne är det inte nödväntigvis en gigantisk läcka. Oftast är det väl t.o.m. luft i systemet bara? Kommer det däremot bubblor som att man andas ut under vattnet så försvinner väl 10l på en körning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har nog aldrig sett bubblor i expansion kärlet. Man "ser" att toppackningen är trasig för luftbubblorna i blocket trycker ut kylarvätskan genom kylarlocket.
av TioTusenKRBil
Jag sprack en kylarslang en varm sommardag och körde utan kylarvätska tills gnisslet från vattenpumpen fick mig att felsöka. Märkte efteråt när jag fyllt upp med vatten att det bubblade som lite större champagnebubblor i expansionskärlet om jag gav lite gas utan kylarlock på. Typ som om man hade luft i systemet och försökte lufta ur fast i all evighet.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]