*pettson* skrev:UnbeltedLion skrev:Rekomenderad Olja att hålla i motorn på en sliten B230F ?
Viskositet osv ..
Har 15-40 nu som resultat att oljelampan flimmrar. (om det nu ej är pumpen) eller givare.
15-40 är som att starta på sirap för din lite mera slitna motor och dom kallgrader som nu råder...
5-40 är tjockleken du ska ha ....15 är på tok för tjockt att trycka runt vid kall motor..
okej. tackar för svar grejen är att oljelampan flimmrar/blinkar vid kallstart jag tycker inte det forslar olja något direkt uppe i toppen (skruva av korken kallstartad motor) med motorn igång oljelampan flimmrar endast när bilen är helt kall. när motorn har uppnått temperatur på temp mätaren slutar lampan blinka / flimmra. motorn har gått många mil så här flickvännen vägrar köra annan bil skall tvungen köra tills d rasar.
motorn låter ej konstigt eller missljud spinner lika fint som kattungen här hemma. (motorn för inga missljud kall heller)
många säger det e pumpen ? körde på samma billighetsolja i andra 740n vi hade där var d inget problem. och oljan forsla uppe i toppen (visserligen varm motor) då jag checkade detta oljelampan blinka alldrig på den andra (samma motor) B230F
*kliar sig i huvvet* vill ej lämna bilen och betala lika mycket jag betalat för den för att få bytt pump .. men är det verkligen sådan skillnad på olja tunn/tjock ? många säger man skall ha tjock olja i motor med missljud och några säger man skall ha tunn olja i sliten ... *försvirrad* alltid kört på samma olja i alla gamla 740 typ ... :) dock ej formel 1 olja för 800 ^^
mera billighetsoljor..