Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av UnbeltedLion
Rekomenderad Olja att hålla i motorn på en sliten B230F ?

Viskositet osv ..

Har 15-40 nu som resultat att oljelampan flimmrar. (om det nu ej är pumpen) eller givare.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Själv kör jag på Mobil1 5w-40.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har själv kört på Mobil 1 men kör numera mina bilar och de jag servar på Agrol spectra 5w-40 som är bra mycket billigare än Mobil 1 och jag upplever den väl så bra som det dyrare alternativet.
Kanske en halvsyntet 10W-50 olja till din motor om den är sliten. :roll:
av Hemulen
Hej. Du kör ju på en 15-40 olja,den första siffran betyder ju hur tjock oljan är vid kallstart=lägre första siffra,lättare att kallstarta. Du kommer säkerligen att märka stor skillnad om du typ byter till en förslagsvis delsyntet,det spinner helt enkelt lättare från start.
av Hemulen
Hej. Hemulen glömde: Själv kör jag för det mesta på en mineralolja från Coop, Supergrade 10-40 men får ibland för mig att hälla i en delsyntet från Biltema. Byter olja+filter(Biltema för det mesta) en gång i halvåret så hinner oljan inte att bli blaskig utan ser rätt bra ut vid bytet.
av *pettson*
UnbeltedLion skrev:Rekomenderad Olja att hålla i motorn på en sliten B230F ?

Viskositet osv ..

Har 15-40 nu som resultat att oljelampan flimmrar. (om det nu ej är pumpen) eller givare.
15-40 är som att starta på sirap för din lite mera slitna motor och dom kallgrader som nu råder...
5-40 är tjockleken du ska ha ....15 är på tok för tjockt att trycka runt vid kall motor..
*pettson* skrev:
UnbeltedLion skrev:Rekomenderad Olja att hålla i motorn på en sliten B230F ?

Viskositet osv ..

15-40 är som att starta på sirap för din lite mera slitna motor och dom kallgrader som nu råder...
5-40 är tjockleken du ska ha ....15 är på tok för tjockt att trycka runt vid kall motor..
okej. tackar för svar grejen är att oljelampan flimmrar/blinkar vid kallstart jag tycker inte det forslar olja något direkt uppe i toppen (skruva av korken kallstartad motor) med motorn igång oljelampan flimmrar endast när bilen är helt kall. när motorn har uppnått temperatur på temp mätaren slutar lampan blinka / flimmra. motorn har gått många mil så här flickvännen vägrar köra annan bil skall tvungen köra tills d rasar.

motorn låter ej konstigt eller missljud spinner lika fint som kattungen här hemma. (motorn för inga missljud kall heller)

många säger det e pumpen ? körde på samma billighetsolja i andra 740n vi hade där var d inget problem. och oljan forsla uppe i toppen (visserligen varm motor) då jag checkade detta oljelampan blinka alldrig på den andra (samma motor) B230F

*kliar sig i huvvet* vill ej lämna bilen och betala lika mycket jag betalat för den för att få bytt pump .. men är det verkligen sådan skillnad på olja tunn/tjock ? många säger man skall ha tjock olja i motor med missljud och några säger man skall ha tunn olja i sliten ... *försvirrad* alltid kört på samma olja i alla gamla 740 typ ... :) dock ej formel 1 olja för 800 ^^

mera billighetsoljor..
av Hemulen
Hej. Visst är det skillnad på tjock och tunn olja,en tunn olja smörjer bättre från början när bilen är kall(det är den första siffran du ser på oljedunken). Kikade på Castrols hemsida: Där står det att man ska byta olja en gång i halvåret eller var tusende mil+filter. Kör man då på en olja som kostar mellan 500-800kr dunken så dröjer det inte länge förrän man har hällt i olja för mer än vad bilen är värd och kör man bara korta sträckor ska man byta var tredje månad och det oavsett hur dyr olja man köper. Jag tror personligen att det viktigast är att man byter olja enligt intervallen,vet av erfarenhet att oljan blir bra utspädd efter ett-års körning och hur bra är det att köra runt med utspädd olja kan man ju undra sen kan man ju även undra om dom som kör på svindyr olja följer intervallerna. Vill man köra på dyr märkesolja så är nog Ullared ett bra tips för där kan man köpa märkesolja till nästan halva priset.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Biltema har billiga oljor... Det är ju inte min bil! :wink:

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]