Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ulf965
Det borde gå en röd kabel från +polen med matning till reläet. Om du har en gummiplugg i övre högra hörnet på kylaren kan du ersätta den med: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/te ... 0-940.html
Förhoppningsvis hittar du säkringshållaren när du följer den kabeln.
Det räcker att köra original kylfläkt på lågfart (se elschemat).
Nu är det ju en gammal bil, det kan vara kopplat med egen variant istället för hur Volvo gjorde när bilen var ny.
För mig känns det bättre att styra kylfläkten på givare i kylaren jämfört med motorstyrningen tempgivare topplocket. När tempgivaren i topplocket blir för varm kan det vara lite sent att sätta igång fläkten, alternativt så får elfläkten går i onödan. Du kan även ha en knapp i kupen för att starta kylfläkten manuellt, så har jag på en av mina bilar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nja, det är väl inte riktigt så vattentemp fungerar :-) Så position av tempgivaren har ringa betydelse.
När det gäller motorkylning så litar jag betydligt mer på styrboxen och tempgivaren i toppen än den i kylaren :-D Och definitivt mer än på föraren att hantera en manuell knapp! :P

Men jo, köra fläkten på lågfart är tillräckligt i 99% av fallen i vårat klimat. helfart används nästan uteslutande enbart när fläkten redan går på lågfart för att kyla AC'n, samtidigt som motorn kräver mer kylning. Är väl precis därför bilar med AC har den där extra givaren vad jag förstått... Styrsystemet är för dumt för att kunna hantera både AC och motorkylning samtidigt :-D
av Ainthardtotell
Kan ja testa fläkten genom att ta minus från batteriet till nån av de mittersta på relät? Antar att de är de som är styrningen/manövern till hög och låg?
Tänker för att kunna testa fläkten?

Tror ja hittade säkringen iaf, den va tyvärr hel…

Eller dum fråga, hur vet ja att relät är helt?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har givare i övre högra hörnet på kylaren på min 740. Har original "höfläkt" och en elfläkt framför kylaren (har AC) dock verkar det inte funka 100 så när det är som varmast på sommaren så tar jag bort kablarna från givaren och kopplar dom direkt ihop med varandra. Då går fläkten hela tiden (direktstyrd från batteriet via säkring 6 i elcentralen) och bilen blir sval och skön att sitta i. Dock får man då koppla isär när jag ställer bilen, fläkten stannar inte förren batteriet är slut.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja du kan jorda stiften så ska fläkten starta, ena är högfart och ena är lågfart

Hej, jag behöver hjälp då jag &aum[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]