Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joj2
Hallå!
Röret ut ur katalysatorn har gått av pga svag skarv. Det finns en kort stump kvar, som liksom resten av katten är av friskt gods.

En duktig svetsare torde kunna svetsa på en ny stos/rördel för övergång till bakre delen av avgassystemet, som är gjort i rostfritt.

Någon som har tips på svetskunnig verkstad i Stockholm som kan vill åta sig ett sådant här "litet" jobb? Min amatörmässiga lagning med lagningspasta +konservburk + slangklämmor håller iofs ihop delarna men börjar läcka efter några tiotal mil.

Är en 940 LTT -97 med många mil kvar i sig. På alla "billiga" eftermarknadskatalysatorer står det "ej turbo". Dessutom lär ju en originalkatt vara värd tusenlappar tack vare innehållet av ädelmetaller. Då måste den ju vara bra!
:-)

Tacksam för tips på svetsare!
Finns ju lokala mekverkstäder som är bra. KZR osv gör ju customgrejer i titanium och allt vad det heter och är inget att rekomendera tror jag. Du bör kunna använda klämmor om du kör på riktiga avgasklämmor och tätar bra, om röret har cirka 1dm eller så kvar.
Tack för svar. Tyvärr sticker rörstumpen/stosen som är kvar bara ut ca 1-2 cm. Så det är sannolikt svets som gäller. Nåt finlir behövs ju inte, så jag letar efter en bilverkstad med hygglig spetskompetens. OM jag skulle testa avgasklämma - vilken är rördiametern direkt efter kat på en lättrycksturbo i original? Nån som vet säkert?
joj2 skrev:På alla "billiga" eftermarknadskatalysatorer står det "ej turbo".
Det är för att modeller med turbo har högre effekt och därmed en grövre diameter på avgasröret (63 mm mot 52 mm). Så den passar helt enkelt inte. Att du har rostfritt avgassystem för övrigt spelar också roll för livslängden. Jag lagade min katalysator för några år sedan med 2 st 30° vinklar från Biltema. Den första kapades till lite och den andre fästes med klammer. Jag har (till vissa delar) samma avgassystem som turbon (B234F 16V motorn med 159 hk) Har bilder på det jag gjorde, ska se om jag hittar dom.
Hittade bilderna. Nu har jag det grövre avgassystemet 63 mm, förmodar att du har det också. Det hade varit lättare med 52 mm då det finns större utbud.
Jag använde 52 mm rörböjar som är c:a 54 och 58 mm utvändigt och en förstoring 58 - 62 mm
Katalysatorn är till vänster på nedre bilden. Där svetsade jag en 52 mm 30° vinkel som fick kapas och inpassas mot den andra 30° vinkeln. Mot främre ljuddämpare svetsade jag en förstoring från 54 - 62 mm. På mitten sitter en vanlig avgssklammer
Om du ser på andra bilden så bytte jag främre delen på katen också. Med katen på "bänken" kapade jag till alla delar och jämförde med det gamla innan jag kapade bort det gamla. Monterade katen (vilande på domkraft) och passade in alla delar. Märkte delarnas ändar mot varandra mrd en tushpenna. Monterade ner katen igen och fäste ihop det med svetsen. Monterade katen igen för kontroll. Monterade ner den igen och svetsade alla skarvar utom den i mitten. Monterade katen igen för slutlig kontroll. Monterade ner den igen, kletade på avgaspasta och monterade den igen....... 😓😓😓 Såg på datumen på fotona att det var 9 år sedan...... F-n vad tiden går, men det set ut att hålla några år till...
79-8534_xxl_1.jpg
79-8534_xxl_1.jpg (69.54 KiB) Visad 772 gånger
IMG_20140730_192056.jpg
IMG_20140730_192056.jpg (864 KiB) Visad 772 gånger
IMG_20140730_195839.jpg
IMG_20140730_195839.jpg (673.21 KiB) Visad 772 gånger
IMG_20140805_173016.jpg
IMG_20140805_173016.jpg (877.44 KiB) Visad 772 gånger
Snyggt jobbat!
Ligger dessvärre lång bortom min ich pinnsvetsens kompetensnivå. Och är knappast ett uppdrag som någon verkstad är intresserad av att ta på sig heller.

Du råkar inte bo i Stockholm och känner sug efter att göra om'et? :-D Mot betalning så klart!
Tyvärr, har 60 mil till Stockholm, dessutom är min MIG-svets trasig.... :nerd: :devil:
Håller med dig, det är svårt idag att få sådana här jobb gjorda för en billig peng. Det är "hemmafixare" som gör sådant. Försök att få tag i en begagnad. Det är samma på alla med turbo förmodar jag och det såldes ganska många med lättrycksturbon -95 och framåt. Skulle du hitta en med 16V motorn är den nog också samma. Det fanns 940 också med den motorn dom första åren.

Det kan ju vara bränslepumpen nere i tanken s[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&[…]

Lambdalampan lyser

Kolla insugspackningen noga. Det behövs inte[…]

Vilken säkring är det till strålka[…]