Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Katalysator var förbjudet i Sverige efter 1976 års avgasreningslag, då hade Volvo redan en avgasrenad 244 med katalysator och lambdasond "på gång" men då bara för den amerikanska marknaden. Kalifornien hade i den vevan infört krav på katalysator, dock en enklare modell utan lambdastyrning. 1986 "släppte" Sverige på kraven och man kunde börja sälja modeller med kat. Först ut var Mazda 626 av 1986 års modell, men på hösten (1987 års modell) kunde du köpa en Volvo med lambdastyrd katalysator rening. Detta var då frivilligt så det såldes bilar både med och utan kat. till och med 1988-12-31. Från och med 1089-01-01 blev bilar utan lambdastyrd kat. förbjudna att registrera i Sverge. Dock gällde det i början bara bilar upp till 3500 kg totalvikt. Så under 1987 och 1988 såldes Volvo med B230 A, K, E, F motorer (även ET och FT) . Det fanns även en B230G (GT), lambdastyrd men utan katalysator för vissa marknader.
Kan inte garantera att att det jag skrivit stämmer till 100%, har skrivit det direkt ur minnet.... :x
Användarvisningsbild
av Lucif3r
På 87or, om katt var monterad orginal, så måste den sitta där - men behöver inte fungera, dvs den kan lika gärna vara tom innuti. 88 och frammåt måste den även fungera på.
Hur kollar dom det? Det gör dom troligen inte utöver standard avgasmätning :P

Så mitt råd är sonika att bara jaga reda på en katt, fungerande eller ej, och tömma skiten och hänga dit. Det är ändå bara COn dom mäter på 30+ gamla bilar :-)
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]