Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MaxOlsson
Tjenare!
Var på efterkontroll häromdagen efter att ha bytt tempgivare till motorn och nu startar bilen perfekt på kallstart. Den var väldigt trögstartad innan. Det konstiga nu är att jag har sämre avgasvärden än innan men bilen går bättre?
Co 2.0(0.5)
Lambdalampan lös innan jag bytte den givaren och sen nollade jag med 1ans säkring och lampan slocknade och har inte tänt sig igen.
Service är gjord på bilen med nya stift och olja och luftfilter osv.
Bilen går klockrent oavsett om det är tomgång eller gaspådrag.
Det jag vet sen innan är att det sitter chip för bränsle och tändning, vet dock inte vilket fabrikat.. Vad tror ni felet kan vara. Har även tätat om avgassystem och kollar alla slangar för luft in i motorn..
Användarvisningsbild
av lennarte
Var motorn ordentligt varm? Igen tjyvluft på insugssidan??
av MaxOlsson
lennarte skrev: tis 23 aug 2022, 06:45 Var motorn ordentligt varm? Igen tjyvluft på insugssidan??
Yes motorn var varm osv har idag sett över alla slangar ytterligare och klippt bort lite torrsprickor osv
Och såg även efter noggrannare titt att det läcker skapligt mellan grenrör och turbo.. Borde vara det som är boven men märkte att det inte sitter nån packning där? Ska det göra det?
Användarvisningsbild
av lennarte
Är inte 100 hemma på turbomodeller. Vissa har packning, vissa inte. Eller egentligen, det ska inte vara någon packning där men det finns packning att köpa🙄🤔
av MaxOlsson
Såg på nån annan tråd att vissa hade satt dit packning men haft problem med läckage ändå. Så det var tydligen renslipning och sen montagepasta som gällde om man ville ha det helt tätt 😁
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]