Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Försöker bli klok på AC:n i min bil, en 940 -92. Den funkade inte när jag köpte bilen, åkte till en firma som fyllde. Det var tätt, men kompressorn startade inte. Den var över 30 år gammal, så inte så konstigt.
Köpte ny kompressor (Nissens), monterade själv, åkte tillbaka till firman. Fortfarande tätt, men den startade inte heller. Firman hade mätt upp kompressorn och det var typ 5-600 ohm eller dylikt, enligt dem betydde det att magnetkopplingen var defekt. Accepterade att det var konstruktionsfel och skickade tillbaka den. Sen blev det vinter och jag sket i det.

Nu blir det snart varmt igen, jag har köpt ytterligare en ny kompressor av samma märke och monterat. Vill säkerställa att det funkar denna gång, innan jag betalar pengar för att få ACn fylld. Har provat att mata 12V från batteriets pluspol direkt till kabeln som går in i kompressorn, och det händer absolut ingenting. Borde det inte smälla till och magnetkopplingen dra då? Gjorde detta med motor och tändning avstängt. Är det felaktig testmetod? Att två nya kompressorer skulle vara defekta låter orimligt. Om felet låg i bilens ECC eller så, borde den väl ändå dra när jag matar ström? Jag har definitivt inte varit våldsam med någon av de nya kompressorerna, tappat dem eller dylikt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja matar du ström till magnetkopplingen ska det klicka ganska högt när den drar kopplingen
av bönan
Ja, det är väl det enda rimliga. Jag nöp en startkabel runt stiftet på kabeln från kompressorn och drog till batteriet. Vred runt på allt några gånger också, det måste ju ha blivit kontakt tycker jag. Kompressorn jordar väl sen i motorblocket, men att det inte skulle vara ok jord med 4 skruvar in i blocket låter inte heller rimligt. En defekt "batch" av kompressorer/magnetkopplingar hos tillverkaren?? Har försökt googla runt utan framgång. Förstår verkligen inte hur detta är möjligt.,
av bönan
Uppdatering: Satte en jordkabel från kompressorns "skal" till bilens chassi och då drar magnetkopplingen när jag matar 12V. Det fanns inte en jordkabel från början. Hur är det tänkt att funka?
Användarvisningsbild
av lennarte
Har ingen jordkabel på min kompressor. Men modernare modeller kanske behöver det. Min kompressor är nästan 20 år gammal nu, monterades något år innan jag fick bilen av min svåger. Kopplingen börjar dock bli sliten, 34 år i september
Användarvisningsbild
av frasse4
Sitter kompressorn med några gummibussningar? Annars ska den ju jorda genom motorblocket. Kompressorn i min 940 har inte heller en separat jordkabel och är original sedan 93
av bönan
Ja det är gummibussningar åtminstone i den övre upphängningen, svårt att se på den nedre, minns ärligt talat inte. Men det verkar inte vara ett stort problem att rigga upp en extra jordkabel, så det löser sig nog så i slutändan ändå. Kan möjligen vara så att det kommit färg där fästkonsolen till generatorn och kompressorn skruvas i blocket och det är därför den inte jordar ordentlgit, motorn har varit urplockad och renoverad en gång i tiden.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]