Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jimek
hej jag har blivit intresserad av att köpa en 780 men skulle vilja veta skilnaden mellan b 280 e och b 280 f och finns det något att se upp med
av fidde77
Motorn är ju inte den bästa som volvo/Renault/Peugeot har gjort.
av Addekarlsson
B280E har en äldre typ av insprutning, medans B280F har nyare insprutning.
Som fidde säger, inte den bästa motorn, men långt ifrån lika dålig som B27/B28, som har lösa foder.
Och i en 780 får man anta att motorn är lite ompysslad och servad, så jag tror inte du behöver vara så orolig för motorn.

Lyssna så motorn verkligen spinner, och inte knackar.
Helt underbart ljud vid lite varv på dessa sexor. :D

Men, jag hade nog satsat på en 780 med turbo istället. Även om ljudet av en sexa är skönt, så är dom sååååå trötta. Dom finns både med B230 och B204 turbosnurror.
B204 är dock extremt ovanlig, jag hade tidigare en av 3 kända trafikregistrerade i sverige. Ca 1 år sen jag sålde den.
Dom med B230 är betydligt vanligare, och går att hitta för ganska billiga pengar.

Mvh/ Adde
av Volvofive
Addekarlsson skrev:B280E har en äldre typ av insprutning, medans B280F har nyare insprutning.
Som fidde säger, inte den bästa motorn, men långt ifrån lika dålig som B27/B28, som har lösa foder.
Och i en 780 får man anta att motorn är lite ompysslad och servad, så jag tror inte du behöver vara så orolig för motorn.

Lyssna så motorn verkligen spinner, och inte knackar.
Helt underbart ljud vid lite varv på dessa sexor. :D

Men, jag hade nog satsat på en 780 med turbo istället. Även om ljudet av en sexa är skönt, så är dom sååååå trötta. Dom finns både med B230 och B204 turbosnurror.
B204 är dock extremt ovanlig, jag hade tidigare en av 3 kända trafikregistrerade i sverige. Ca 1 år sen jag sålde den.
Dom med B230 är betydligt vanligare, och går att hitta för ganska billiga pengar.

Mvh/ Adde
B280E er vel ny motor. B28E er ikke det den gamle CI injection? Sjekk http://www.volvoclub.org.uk/700brochures.shtml
av swefjun
jag vet vad jag talar om. hara haft 5 st v6 or och min pappa har haft v6 i ca 12år ochkca 40000 mil uta beskymmer och jag kör ca 2600 mil/år. så jag har kört ca 32000 mil med min sista 765 a *87 sen blåste jag topplockspackningen. har ej haft tid att fixat den men saknar min pärla för att volvo verstaden inte vill laga en aluminium v6:A så betyder inte att det är skräp bara att dom är inkompetnta volvo mekar jag har haft med att göra med. Jag har fixat flera motorer som inte volvo kan laga. skilnad på E och F är att E har ingen katt o F har katt! Jag hoppas att DU KÖPER 780 som är fin i karosen morton går attid att fixa ganska lätt .....
men jag vet att oljabyte ÄR JÄVLIGT VIGTIGT PÅ en v6A.p.g.a att dom har tunna olje kanaler! mest på gammla v6 b 27 e o B28 e men jag vet att min 264 -80 gick 40000 Mil Utan motor ras så det var rosten som tog den! du får gärna fråga mer o du vill så ska jag hjälpa dig med din V6:a har aldrig gåt bet på en sådan än!!!!!!! volvo vill inta att det ska finnas v 6 :or tror JAG!!!!!!!!!!!!!för dom vill att man ska tas en utbytes V 6 som kostar ca 35000KR I UT BYTES!

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]