Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av finnflyer
Hej. Har en 745 -88, 32 000 mil. När jag köpte den i våras vibrerade bilen vid 50 km och upp till 90. Prutade därför rejält, då jag var hundra säker på att det var stödlagret som var slut = enkelt jobb. Lagret var inte slut, men däremot gummit var urholkat, kardanen svävade alltså fritt.
När den var bytt, var vibrationen kvar, omän i mindre skala. Mistänker då att ngt på kardanen är slitet. Den verkar dock ganska tajt. Inget klonkande vid start. Efter större inbromsningar kommer det ett klunkande vid pådrag. Hardyskivan var intakt. Var inte så noga med återmonteringen av kardanen, då jag fick veta att läget på kardanen inte hade ngn betydelse på denna modell.

Vid sväng känns hörs ett hasande ljud. Misstänker att hjullagren är mkt slitna + själva kardanaxeln. Någon som vet mer exakt. Har en 745 - 89 också. Den alstrar inte 1/10 av -88:ans ljud. Vore skönt om man kunde få den tystare. Bilen kommer från Kiruna och är i toppskick.
Användarvisningsbild
av freak1
Har du känt på kardanknutarna?
av finnflyer
Inte kollat den så noga. Drog den åt sidorna, men den glappade inte nämnvärt. Inget överdrivet klonkande vid ryck med gasen. Läste om balansvikter, var sitter de i så fall? Hörde om att skruva slangklämmor runt axeln...sen testa sig fram till var de ska sitta. Det måste vara någon obalans i axeln, för jag hittade olja som runnit ut i bakkanten på växellådan. Packbox eller lager är skadat. Jag provar med att kolla knutarna först...sen får vi se.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kollat oljenivån i lådan?
Användarvisningsbild
av freak1
finnflyer skrev:Inte kollat den så noga. Drog den åt sidorna, men den glappade inte nämnvärt. Inget överdrivet klonkande vid ryck med gasen. Läste om balansvikter, var sitter de i så fall? Hörde om att skruva slangklämmor runt axeln...sen testa sig fram till var de ska sitta. Det måste vara någon obalans i axeln, för jag hittade olja som runnit ut i bakkanten på växellådan. Packbox eller lager är skadat. Jag provar med att kolla knutarna först...sen får vi se.
Håll i kardan på var sida om knuten och vrid med ena handen och håll emot med andra, det får ej glappa då. Prova alla 3 knutarna.
av finnflyer
Jepp. Kollat oljan. Det fanns så det räckte. Läckaget är mer en svettning. Min andra 745:a är torr på motsvarande ställe. Får fixa det när bilen blivit tyst. Måste bli snart...sambon vägrar snart åka i den.
ska kolla knutarna med ovan nämnda metod. kruxet är att min andra volvo verkar mycket slitnare, kardan etc. Klonkar vid ryck med gasen osv. Men likväl går bilen mjukt och fint. Man kan t.o.m samtala i den under körning. Kiruna bilen ger ett behov av terapi när man kört någon längre sträcka. Skönt att ha en Volvo till att jämföra o köra nu när den andra snart ska på uppsträckning.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]