Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 232Divers
hallå! farsan har en 88:as 740 sedan som ett litet problem med skuffen.. varje gång det regnar så är skuffen vattenfylld. verkar som att det är tätningslisten som inte håller tät.. är det ett standard fel på de här bilarna?? nån som har förslag på hur man kan fixa problemet???
av LaRy
Det är ett standardfel, troligtvis är det inte listen som läcker. Det absolut vanligaste är att vattnet kommer in mellan baklykta och kaross. Vatten som kommer från taket och bakluckan rinner i kanalerna vid luckans ytterkanter. Detta vatten passerar rätt över baklyktorna och rinner in. Lossa lyktorna, gör rent och torka gummipackningen. Köp ev. ny packning, men jag brukar använda transparent sprayvax av den typen som används som rostskydd. Jag sprutar på rejält på packningen och så skruvar jag tillbaks lyktan. Fördelen med vax framför exempelvis silicone är att du kan lossa lyktan igen. Den blir ej klistrad till karossen.
En gång har jag råkat ut för att skarven under lyktan har varit lätt rostig och släppt in vatten. Den tätades med silicone.

Typisk symptom för detta läckage är att du får vatten i baljorna till höger och till vänster samt att det ligger vatten på bakbalken i skuffen. Du kan testa genom att hälla vatten i kanalerna och samtidigt titta på insidan och kolla med hushållspapper.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]