Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Alexandur
Tja, är ny här och behöver hjälp.

Min 754'a från 86 (med integrerat nav/bromsskiva) vibrerar/dunkar
vid inbromsning. Jag misstänker skeva bromsskivor och försökte
byta dem ett tag sedan.

Problemet är att man måste få loss lager bakom oljetätning från de gamla skivorna?? De grejerna hade jag problem at få loss... Var kan man annars köpa inre hjullager och oljetätning löst och för hur mycket pengar??

Tacksam för hjälp! :D
av Volvo740_GLT
Är det fram eller bak?

Fram sitter skivan med en skruv, när du fått bort den så ser du hela navet, med hjulpinnarna.
för och få loss det behöver man ha en 36 hylsa.
och lagret sitter inkapslat, oftast byter man hela navet.
av Alexandur
Jag har bara försökt fram än så länge.

När man fått av skivan så har man väl axeltappen på axeln,
och navet/lager/tätning finns i själva skivan??

Det är alltså inte som på 88'orna och senare med separat nav och skiva
Användarvisningsbild
av Fluffen
Packboxarna brukar vara slut där så de är oftast bara att byta kostar inte så mycket på volvo. Torka rent lagren och fetta in på nytt och montera i den nya skivan.
Finns ombyggnadssatser på volvo så du får löst nav om du vill ha det istället vet dock ej vad de kostar.
av Alexandur
Ok, ska köpa ny packbox/tätning. Det yttre lagret var lätt att få loss, det inre bakom tätningen är däremot svårare (iaf med tätningen kvar :D ).
Ska jag bara försöka forcera ut det inre lagret och tätning med så mycket våld som det krävs? Sitter de maskinpressade??
Några tips på verktyg jag kommer att behöva? :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kommer ej ihåg hur jag gjorde då det var länge sen jag bytte skivor med nav. Borde väl funka med en tång eller plygrip misstänker jag och kanske lite våld. Eller så skiter du i det och köper nya hjullager på biltema har för mig att de inte är så dyra där.
av Alexandur
Ok, tack för tipsen. Jag ska kolla upp priser och försöka vidare. Hör av mig vid eventuella problem eller ytterligare frågor :)
av LaRy
För ett några år sedan var jag i samma situation, skivorna fram slut med integrerat nav. Åkte till Volvo. Till Nice Price säljer de en utmärkt ombyggnadssats med nya skivor, nytt separat nav med monterade lager inkl. fett och alla detaljer som behövs inklusive beskrivning. Jag tänkte som så att ifall jag skall köpa nya lager kommer även det att kosta pengar. Att flytta begagnade lager är ej lämpligt, tycker jag. Jag kommer inte ihåg priset, men det var resonabelt. Montaget var enkelt. Jag tycker definitivt att du skall kolla upp denna original ombyggnadssats.
av Alexandur
Nu är det klart. Köpte packboxar på bilia för ca 50 kr styck. Snålade dock genom att flytta över lager från de gamla skivorna., hoppas jag slipper ångra det. :D Använde en glidhammare för att få ut dem. Underbart med nya skivor.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]