Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en tidigare tråd för samma problem men den blev lite för rörig så jag tänker börja på ny kula här ;) nu när jag också lärt mig lite mer om min söta Volvo.

::::Problem::::
svajande tomgång eller låg tomgång vid varmkörd motor, då även motorstopp vid frikoppling. Enstaka tillfällen också tomgång som fastnar 2,5000-3000 varv, men detta slutat vid omstart. Såhär har jag kört runt med bilen ett par månader, men i förrgår tändes också motor/lambda-lampan.

::::Provat:::::
-dränkt motorn i startgas utan effekt.
-tagit ur, rengjort och funktionstestattomgångsventil.
-nya kablar, stift och luftfilter.
-klämt av till-luften till tomgångsventil med tydlig sänkning i varvtal.
-självklart nollat gamla felkoder.
-Läst av felkoder och har 121 (felaktig signal LMM). Med LMM urkopplad så går bilen ännu sämre på tomgång, även vid kallstart. Svajar då kraftigt och dör snabbt.
-har även fått felkoder 221 och 231 som är fet/mager blandning, men tänker att det är sekundärt till mitt grundproblem.
-jag har kört funktionskontroll (3 snabba tryck på felkodsavläsaren) utan att få några nya felkoder från tomgångsventilen eller andra delar där.

:::::Frågor:::::
-jag har förstått det som att om jag kopplar ur LMM och bilen går sämre så kan man dra slutsatsen att LMM fungerar. Är det alltid så? Den ger fortsatta felkoder.
-jag har ett inte jättestort men ändå påtagligt oljeläckage från ventilkåpan bak mot fördelaren? Borde jag plocka isär den och se hur det ser ut? Kan lite olja i fördelaren orsaka mina problem?
-kan mina ibland höga varv också komma från ett eventuellt fel på LMM?
-jag har läst någonstans att ett fel på gasspjällssensor kan ge symtom med höga varv, kan det isf också orsaka problemet med mina låga varv?
-lyser motor/lambda-lampan bara för felkoder som går att avläsa eller också för andra fel?
-går det att plocka av flexröret innan insug och köra klassisk förgasarrengöring där? Om det sitter upplagrad skit i typ spjället?

Alltså jag fattar om dethär är dryg läsning och jag har verkligen försökt läsa gamla trådar, men jag är jättetacksam för all hjälp och alla tips! Tack på förhand <3 /Hanna
Senast redigerad av 1 SannasOriginalstil, redigerad totalt 0 gånger.
Det första du måste göra är att nolla felkoderna, dom försvinner inte av sig själv. Varje gång du kopplar loss LMM så går boxen in i ett "nödläge" och fungerar inte "optimalt" förrän du nollat felkoderna
För övrigt har du säkert fått råd om
Vevhusventilationen
Dåliga slangar och dåligt genomsläpp (tätt i oljefällan eller flamskydd).
Spjällhus
Ordentlig rengöring (ta isär helt och slipa bort alla sotavlagringar och slitkanter) även på gasspjället. Och sedan sätta ihop det rätt och justera det riktigt. Även kontrollera att spjällkontakten fungerar riktigt och är rätt justerad
Det finns massor skrivet om detta både på den sida och nätet i övrigt t.ex
viewtopic.php?f=15&t=45591&start=20
Även jag har haft samma problem och skrivit hur jag gjorde, men hittar inte den tråden nu.
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]