Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Att klämma slangarna som kommer ifrån oljebehållaren med varsin låsbar slangtång ex. biltemas: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76947.
Efter bytet, är det dags att lufta systemet. Detta gör du genom att fylla på ATF-olja typ: F, G, Dexron II D, E, III till maxstrecket, varefter du vrider fullt rattutslag några ggr. Håll koll och fyll på olja vid behov.

Dra handbromsen och starta motorn på tomgång. Vrid ratten sakta till ändläget åt höger och håll den mot ändläget i 10 sek. Vrid sedan sakta till ändläget mot väster och håll den mot ändläget i 10 sek.
Repetera 20 ggr. men rulla bilen efter 10 ggr. för att inte slita på samma fläck på hjulen.
av SubSonic
Nu har jag hamnat i en återvändsgränd. Jag har monterat bort generatorn för att komma åt pumpen, så att jag nu kommer lättare åt pumpen, har kunnat lossa alla skruvar och slangar för utom en. Det är denna som är problemet.

Slangen sitter fast med två stycken skruvar(1 och 2 på bilden).
Jag har ingen aning om hur jag skall kunna ta bort dessa, skall man skruva dem på ett speciellt sätt.

Bild
av kaffe_koppen
Det ser ut som en nippel, skruva bara loss 2:an normalt, om 1:an snurrar när du skruvar på 2:an så får du hålla emot 1:an med en annan nyckel.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Dra på 5*56 eller WD40 på 2 och röret ner där, låt det dra in ett tag så
lossnar den säkert om du har bra verktyg som passar. :D
av SubSonic
Nu e både pump och olja bytt och servon fungerar igen. :D

Tack alla som skrivit och hjälpt. Även om jag knappt kan något om bilar, så är det sista jag vill se, att den hamnar på skroten.

Den har tjänat mig över 2 år, vill ha den så länge det går.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]