Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frufugge
Tja,
Jag har en 740 från 85 med förgasare. Jag var ute och provkörde den idag och bilen gick riktigt skumt, på tomgången så dog den när man drog in shoken (även när den är varm). När jag var ute och körde så ville den inte gå mer än 80 km och körde på trean växel. La jag i fyran så orkade han knappt driva och på femman så dog den. Rullade jag in mot en korsning och saktade ner så dog den. Är det någon som vet vad de kan va för fel???? Tacksam för alla svar.
av hejpådig7777Volvo
Jag kan inte säga säkert vad problemet beror på, men jag har haft Volvo 245-82 med B23A motor i fjorton år. Om och om igen, så var det brytarkontakterna som gick sönder. Man fick köpa nya brytarkontakter och ställa in tändningen genom att vrida tändfördelaren och använda stroboskåplampa. Är brytarkontakterna slitna, och tändningen står fel, så går motorn sämre och drar mer bensin. Jag hade Strombergförgasare. Det satt en skruv under förgasaren som man kunde ställa in CO-halten med. Så kunde man styra om den skulle vara snålställd eller få en fetare bränsleblandning. Det påverkar naturligtvis. Likaså om de övriga tänddelarna är slitna eller inte. Kolla också om luftfiltret är smutsigt, så det behöver bytas. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har alldeles säkert en tomgångsjustering i insugningsröret på din motor. Det är en stor spårskruv som har en o-ring som brukar försvinna med åren. Sedan är där en elektrisk kontakt på insuget som styr tomgången. Båda dessa kan det vara problem med, och man får aldrig justera tomgången med skruven till gasspjället på dessa modeller. Den skruven är en stoppskruven för gasspjället (precis som på insprutningsmodellerna) och ska justeras in som dessa och sedan inte röras mer.
Sedan har du en (kanske) membran förgasare, kolla om det är olja i behållaren och kolla om membranet är helt
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Det skulle även kunna vara gummmebranet i förgasaren. utöver redan nämda grejor.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av jesper13
tändningen är brytarlös på B230A men membranet måste ju vara helt och det skall vara olja i förgasaren
tändstift, tändkablar, rotor och lock måste också vara ok annars går den inte bra.

efter drygt 40k mil bytte jag tändkablar på min 740 med B230A och fick tillbaka en hel del hästar kändes det som
Användarvisningsbild
av lennarte
Årsmodell -85 ska ha B230 motorn och då följaktligen brytarlöst tändsystem, och då är det ju "i princip" ett bränslesystem problem. Nu hade dom tidigare modellerna en Hallgivare i fördelaren som kan strula, men i detta fall tror jag på bränsle fel
Tändkablar är också förbrukningsvara. Dock behöver man inte byta lika ofta som tändstift, men i samband med fördelarlock är nog lagom tidsintervall
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?