Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Figgeferrum
Signalhornen och tillhörande kablar är skrot. För att dom inte ska ta stryk av vägsalt m.m så tänker jag flytta fram dom framför kylaren. Kan inte så mycket om bilel. Räcker det med att löda på längre kablar? Med tanke på att signalhornen kommer längre från relät: Hur blir det med spänningsfallet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns inget relä (originalmonterat) till originalmonterade signalhorn. Man kan eftermontera ett relä som då monteras på jordsidan och avlastar signalringen i ratten där problemen ofta finns när dessa bilar (även 740) blir till åren. Jag monterade ett relä för några år sedan i samband montering av Biltemas billigare typ av signalhorn. Efter något år började dom strula och I våras plockade jag bort hornen och dränkte dom med WD40 och justerade kontakterna (sitter en skruv dold med kitt) så nu fungerar dom igen. Med original kablage, nya kabelskor, ordentligt tätat med krympslang och vattenfast fett (vaselin eller liknande), på original plats och det fungerar aldeles utmärkt. Med relä monterat kan jag montera andra horn med starkare ljud utan att belasta signalringen i ratten mer. Där jordas numera bara reläets spole, jorden på signalhornen jordar jag vid fästet för luftfiltret.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]