Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bilen är inköpt och fixad..tömde ut några liter olja och lokaliserade värmekranen som läkage.

Nu har jag kört 50 mil och den verkar gå bra.. besiktigad med styrled som glappade så den skall bytas ut.

Radiokoden var även försvunnen så ringde Volvo och bad om en ny, dem fixade det för en påse fikabröd så nu funkar ävrn den.
Grattis till en bra, tillförlitlig och (hyyfsat) säker bil. Du skrev tömde ut några liter olja, tappade du bara ut en del av oljan???. I så fall gör ett nytt oljebyte inom en snar framtid så du är säker på vad det är i oljetråget.
Själv ska jag ut och börja med service på min 745-a (-5° just nu så jag väntar nog någon timme...). Ska byta kamrem (10 år gammal, omkring 5 - 7000 mil). Jag har B234F motorn så på denna blir motorn skrot om remmen skulle gå sönder. Sedan ska ja byta insugs och grenrörspackning och även fixa ett litet avgasläck på främre avgasrör. Ska även spola rent kyl och värmesystem (fick spola igenom värmeelementet i vintras för att få värme). Och "vanlig" service (olja, filter, tändstift). Ska även plocka isär bromsarna och göra rent och smörja upp kolvar och klossar. Och givetvis montera på sommardäcken, ska bara balansera dom först. Det skakade i ratten i höstas. Sedan ska jag även montera en backkamera. Köpte en trådlös sådan för ett år sedan från Kina för c:a 300 kr. Ska bli spännande att se om det fungerar som tänkt. Ska montera kameran med magnet så jag kan flytta den till släpkärra och framför allt till båttrailern (8 m lång och 2,5 m hög med båt på)
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]