Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bromanpatrik
Hej.
Har en 965 från 95 som säckat ihop helt i bak. Är det nån som vet om det är smidigt att montera coilovers då det verkar väldigt dyrt att skaffa nya dämpare...
Patrik
Användarvisningsbild
av lennarte
bromanpatrik skrev: tor 21 mar 2019, 12:06 Hej.
Har en 965 från 95 som säckat ihop helt i bak. Är det nån som vet om det är smidigt att montera coilovers då det verkar väldigt dyrt att skaffa nya dämpare...
Patrik
Sök inom detta forum, det har varit uppe till diskussion ett antal gånger och vad jag vet så fungerar det
Användarvisningsbild
av lennarte
Norrlands Custom säljer dessa (har 3 olika vikttklasser)
https://www.norrlandscustom.com/produkt ... -per-par-1
Jag förstärkte en gång en 244 -77 med bakfjädrar från en VW Golf från -70-talet. En bricka och en avgasklammer i överkant på stötdämparen och en plåt som passades in i bärarmen i underkant så kunde jag justera höjden på bakvägen genom att flytta avgasklammern. Gjorde även samma på min första bil (Opel Rekord -59) som var väldigt mjuk bak, men där "slaktade" jag ett par begagnade Monroe stötdämpare och tog fjädrarna till mina stötdämpare.
K12-040_244.jpg
K12-040_244.jpg (6.07 KiB) Visad 594 gånger
Sedan kunde vi sitta 6 personer utan problem (helt säte fram) och ett antal flak mellanöl i "skuffen" utan nämnvärt "nerhäng". Detta var i "raggarsvängen" tidigt -70-tal
Användarvisningsbild
av lennarte
Som jag skrev i första svaret, det har varit uppe på diskussion et flertal gånger här på forumet, men eftersom jag inte haft en sådan bil så vet jag inte. Du måste ha en stötdämpare som har skyddet kvar över stången (brukar rosta sönder) och så måste der vara plats omkring för fjädern. Byter du till vanliga stötdämpare så är dom med all säkerhet klenare i diametern än dina Nivåmat, det gäller ju att fjädrarna ska få plats där stötdämparen sitter. Eller göra som jag gjorde med 240-in, stoppa in spiralfjädern utanpå stötdämparen bara (hade i.f.s klammer vid övre fästet). Den kommer ju ingenstans när den väl är på plats, det kan ju vara svårt med klammer vid övre fästet.
Användarvisningsbild
av Urbis
Hmm, hade en 965 tidigare där samma sak hände. De har nivåreglering. Försökte vara snål och köpte vanliga dämpare, funkade inte. Slutade med en sur utgift för nya nivådämpare.
Hoppas du lyckas med att få dit fjädrar, dock tveksam..
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]