Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Har införskaffat mig en sänkningssats, bara fjädrarna till min bil. Köpte den hos SAM-Bilmode och den ska sänka 35mm. Undrar följande..

Har hört att det inte ska bli nån direkt märkbar sänkning utan det skulle vara idé att kapa ett varv på fjädrarna innan jag sätter dit dem, för orginalfjädrarna brukar ha sjunkit ihop nån eller ett par cm. Behöver jag kapa tror ni? Kör med 16" fälgar med 205-55-16 däck. Har funderingar på att byta till 17"/18"-fälgar nästa säsong så det ska helst funka med de dimensionerna oxå.

Behöver jag lossa hela fjäderbenet för att få loss fjädern, eller kan jag lossa tillräckligt för att vika ut det under skärmkanten bara? Undrar pga av att jag förstått att jag riskerar att ta sönder ABS-givaren om jag ger mig på den.. Enligt tidigare "trådar" så verkar det vara många som lyckats med det.

/Tack i förväg..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lossa kabeln och ta med den ut med benet så slipper du riskera givaren. Stämmer att man sällan får loss den hel.
Användarvisningsbild
av siviak
Sparkz skrev:Lossa kabeln och ta med den ut med benet så slipper du riskera givaren. Stämmer att man sällan får loss den hel.
Tack för tipset! Ingen som vet om det blir ok att kapa ett varv på fjädrarna?
av Addekarlsson
Kapa ett varv i fram innan montering, så brukar det bli bra. Annars är risken att bilen fortfarande "lutar" bakåt, när du monterar sänkfjädrar runt om.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av siviak
Addekarlsson skrev:Kapa ett varv i fram innan montering, så brukar det bli bra. Annars är risken att bilen fortfarande "lutar" bakåt, när du monterar sänkfjädrar runt om.

Mvh/ Adde
Precis vad jag ville höra.. Tack tack!
av kvist86
om man ska byta till andra fjädrar + dämpare. hur ska man gå tillväga då så man inte pajar abs-givaren?
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]