Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av OttO37
Tjaba

Har ett litet strul med framvagnen då höger hjul slits på utsidan av mönstret ... Är det toe in som e felaktig eller vad kan ha hänt...

Upptäckte detta idag då jag var på macken o kolla luften samt tankade

Kör med 2,1 kg i framdäcken
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja, en hjulinställning är på sin plats. :D
av OttO37
Fluffen skrev:Ja, en hjulinställning är på sin plats. :D
Så mycke har jag med förstått :) Men frågan är om det är toe in som är dum i huvve eller

Är bara höger fram som har blitt slitet
Användarvisningsbild
av #27
Om det skulle var fel på toe in så skulle det andra däcket vara lika slitet som det högra, så jag tror att du har ett krokigt fjäderben, men jag skulle ha börjat med en hjulinställning för att se på värdena..(nu utgår jag från att det inte finns något glapp)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om man mest åker själv i bilen och har för mycket toe in kan det faktiskt slita mer på högerdäcket. Vänsterhjulet får lite mer vikt och "bestämmer", högerhjulet kasar: |----\
Camber är rätt lätt att kolla med vattenpass och ett par distanser mot fälgkanten, bara du har en plan yta att stå på. Men en hjulinställning är väl att rekommendera i vilket fall...
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Båda däcken borde ha blivit ungefär lika nötta om inte Camber är väldigt mycket fel på höger. Normalt så nöter inte en felaktig Camber däck, men tillsammans med felaktig Toe så kan man få den effekten. Mycket fel Camber = >2 grader...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det enklaste och bästa är att sätta upp bilen i en hjulinställare så ser man ju precis vad man har att utgå ifrån.....
Går ju att köra med miljonvarvaren i fjäderbenstornet om det skull behövas justera camber.
GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]