Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej jag har hittat en Volvo 944 på Blocket som jag är intresserad av. Jag skall åka och kolla på den i morgon 21/8.

Nu vill jag gärna ha tips om vad jag skall se upp med och kolla innan ev köp. Är priset rätt?

Info:

Volvo 944 GLE -91
Manuell låda.
Pris: 18 000:-
Mätarställning 17 800 mil.
Kammrem bytt vid 16 600 mil.
Skinnklädsel
Nya ok fram.
Nya skivor fram och bak.
Nya belägg fram och bak.
Lite rost höger bakskärm.
Blaupunktstereo med mp3. Diskanter i instrumentbrädan, "nya bättre högtalare" i dörrarna och 6*9 i hatthyllan.
Sänkt med sänkningssats.

I övrigt ser den fin ut vad jag kan se på bilden, och det står i annonsen att den är välservad.

Själv tycker jag priset verkar ovanligt lågt, men jag kanske har fel.
av maol
Det låter ju värt det, helt klart, men...

- En grundlig testkörning
- Koll i bilregistret att säljaren äger bilen
- Se till att ägarbytet verkligen postas

Man kan ju bli nojig för mindre. :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är det föressten någon som vet vad som är extra på GLE förrutom skinnklädsel?
av maol
Extra mycket ful kromplast?
av volvojohan
Köpte du bilen? Kan man få se en bild? Med tanke på att det är en 91a så är 18.000 inte speciellt lågt! Snarare tvärtom. Men eftersom den gått såpass lite och om allting lirar som det ska så visst är den väl värd 18.....
Användarvisningsbild
av Tomas88
http://www.blocket.se/vi/13078518.htm?ca=21_s

Nu har jag varit och kollat och provkört bilen. Det blev inget köp. Detta beror på lite olika faktorer:
Den där rosten som "bara var ytrost och går lätt att slipa ner utan att behöva svetsa något" var inte riktigt så som han sa.
När jag provkörde så tyckte jag bilen kändes "vinglig" eller lite "gungig" (svårt att beskriva), kan ha något att göra med att den var sänkt.
Det var ytrost på bakluckan.
Inredningen var ganska sliten.
Kammremsbytet var inte vid 16600 mil utan vid 15600 mil "hade skrivit fel i annonsen". Dessutom så hade alla de senaste servicarna varit gjorda av honom själv (även kammremsbytet) alltså ingen stämpel från någon verkstad.
Jag tyckte även att bilen kändes lite "trött", (jag är ju inte bortskämd med min nuvarande bil), jag jämför lite med mina föräldrars 940 GL -93 (borde väl vara samma motor) jag kollade aldrig.
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]