Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940 Turbo
tjena har ju en 940 turbo 98 dom säger de ska vara slungdiff på den orginal de e de nog tror ja om man råkar spinna lite på grus eller så :wink: men sen vet ja inte om den kan haka upp sig lite eller så för ibland om man vänder runt sakta så knakar de å låter från bakaxel som om diffen låst sig eller nå... nån som vet lite mer om detta kanske?? tacksam för svar MVH Rickard
Användarvisningsbild
av igelkottar
Hur är det med oljan? är det rätt olja och rätt mängd?
av 940 Turbo
igelkottar skrev:Hur är det med oljan? är det rätt olja och rätt mängd?
naa de har jag ju inte kollat. Har en handlare här som kan få fram rätt olja men hur e de man kollar den och då byter. Vad rymmer egentligen den där diffen?
Användarvisningsbild
av fribbe_740
töm oljan och ta sen bort plåten längst bak på diffen. då borde du se om nåt gått på tok därinne. om allt verkar ok och det inte finns några metallflisor i oljan så är det bara att fylla på ny olja och provköra o se om problemet finns kvar
av Friberg
jag tycker att det låter som diff drevs axeln glappar i diff huset
(jag har vart med om det själv) mao kåpa bort och kolla sjäv bytte jag axel kolla bara att hålen till hastighets givaren ser lika dana ut så funkar det :D

ps det känns även att kubbflanksspelet är något för stort
av 940 Turbo
Friberg skrev:jag tycker att det låter som diff drevs axeln glappar i diff huset
(jag har vart med om det själv) mao kåpa bort och kolla sjäv bytte jag axel kolla bara att hålen till hastighets givaren ser lika dana ut så funkar det :D

ps det känns även att kubbflanksspelet är något för stort
okaj aa men ska titta lite närmare på detta men ibland e den helt bta så vet inte om den bara hakar sig kanske men ja ska känna lite glapp å kolla lite så får vi se men tack så mycke för tippsen :D
av 940 Turbo
fribbe_740 skrev:töm oljan och ta sen bort plåten längst bak på diffen. då borde du se om nåt gått på tok därinne. om allt verkar ok och det inte finns några metallflisor i oljan så är det bara att fylla på ny olja och provköra o se om problemet finns kvar
okaj aa de e de ju helt klart värt har varit riktigt gubbkörd innan så har väl inte jobbat så mycke innan men den ska ju annvändas den med :wink: så ska allt byta olja å köra å prova lite men tack för tippset tur att de finns en sån här sida :D
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]