Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå allihopa!

Jag har en 745 GLE från 88 med en B230E.

Tomgången är "ryckig" och vid ca2500rpm blir den helt orkeslös.
om jag har friläge så varvar den ca3500 vid fullgas och ca5000 om jag bara gasar litegrann. men mellan tomgång och 2500 går den helt normalt.
Har bytt:
Insugspackning
o-ringar till sprut
kamrem
bränslefilter.
Jag har AC, Pulsair, EGR och ingen LuftMängdMätare. Bränslepumpen går.

Hoppas att någon ser mitt rop på HJÄLP!!! :?:

Tusen tack på förhand MVH Björn
Användarvisningsbild
av fribbe_740
kolla så att den itne drar tjuvluft. lå motorn puttra på tomgången och spruta startgas på det ena stället efter det andra. du hör på motorgången om det drar tjuvluft nånstans.
annars kolla soppaledningar mellan huvudpump och tankarmatur samt tankarmaturen. tankarmaturen rostar gärna vilket leder till luft i bränslet. samma sak om det är torrsprickor i nån slag eller liknande.
och kolla så att den där plattan som mäter luftmängden lyfter korrekt. sitter nedaför gummibälgen till insuget
av bjjo0425
Har provat med startgasen.
Har ingen Luftmängdmätare på insug
ska kollla slangarna
Tacksam för alla förslag:)
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla även bränsletrycket och svänghjulsgivaren.
av bjjo0425
är svänghjulsgivaren lika med hallgivaren eller
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nej, inte samma sak. Tändlägesgivare båda två, men olika tändsystem. 230E har hallgivare i fördelaren, inget på svänghjulet.

Du har luftmängdmätare under insuget. Elektroniska sprut har LuftMASSEmätare, det har du däremot inte.

Jag tycker det låter lite som tändning eller kamaxel inte står rätt. Om kamdrevet är dåligt draget kan det slå av styrstiftet och vrida sig på axeln. Då står kammen fel även om märkningarna är rätt. Börja med att kolla tändinställning, fördelaren sitter ju på kamaxeln så står axeln fel gör tändningen det med.
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på ma[…]

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]