Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Claes T
Om kylarvätskan i behållaren minskar långsamt, behöver fylla på sammanlagt ca en liter per halvår. Finns det någon möjlighet att detta beror på naturlig avdunstning? Kan hur febrilt jag än letar inte hitta en läcka någonstans.

Cleas T.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nej, det avdunstar inte..! Någonstans finns läckan...
av Claes T
Anledningen att jag tänkte på avdunstning är att det finns två tillfällen då nivån minskar snabbare. Mönstret har varit detsamma ända sedan jag köpte bilen 2001 (740-92). Vid varm väderlek samt vid frekvent användning av motorvärmare. Har någon en rimlig förklaring till detta?
av Volvo_Islander
Claes T skrev:Anledningen att jag tänkte på avdunstning är att det finns två tillfällen då nivån minskar snabbare. Mönstret har varit detsamma ända sedan jag köpte bilen 2001 (740-92). Vid varm väderlek samt vid frekvent användning av motorvärmare. Har någon en rimlig förklaring till detta?
Rent spontant, jag läcksökte som sjutton för att hitta kylvattenläckan jag hade på min gamla B230-F motor. Det visade sig att det var just blockvärmarens packning som läckte. Så blockvärmare och kylbrickor kan vara skäl att kolla extra noga. Vattenpumpen kan också vara en potentiell kylvattentjuv som inte är så enkel att upptäcka.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla om ventilerna i locket är ok. Bygger den inte upp tryck kan det avdunsta lite, t o m trycka ut lite vatten. Kläm på en slang och lyssna så det inte "flåsar" i locket.
av LaRy
Även värmekranen brukar läcka lite smått. Lossa panel under instrmentbrädan och kolla. Då rinner vattnet diskret in under mattan.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]