Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Robinaandersson skrev: men hastighetsmätaren har väll ingen betydelse till generatorn? Men om vill jag gärna veta hu?
Du skrev att du hade problem med hastighetsmätaren efter du bytt bakaxel, jag förklarade vad felet kan vara. Men, nej det har inget med generatorn att göra.
hockeytok skrev:
Robinaandersson skrev: Alltså klippa d+ kabeln, så den sitter kvar på d+ genom en lampa till + på batteriet?[/

Nja , inte riktigt.

Klipp ingen kabel, ta inte bort någonting. Utan sätt bara en prov-lampa mellan batteriets + och den lilla kabeln ( d+) på generatorn.
Då ska 2saker kunna ske . . . . .

1, med motorn avstängd ; lampan lyser :idea:
2, med motorn igång. ; lampan slocknar och generatorn laddar :D

Om inte det händer, stäng av och berätta här VAD som händer .

Trevlig helg ht
Fick generatorn att ladda idag måste varit pga att batterilampan inte lyser, när motorn är igång så lägger jag d+ på + Polen på batteriet då laddar generatorn 13,5-14,4 volt ungefär... finns dd någon nackdel med att göra så här? Ska såklart försöka lösa så lampan fungerar i mätarhuset men tills dess är de ingen fara med att lägga d+ på + Polen? Sen ta av såklart när generatorn "dragit igång"
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev: men hastighetsmätaren har väll ingen betydelse till generatorn? Men om vill jag gärna veta hu?
Du skrev att du hade problem med hastighetsmätaren efter du bytt bakaxel, jag förklarade vad felet kan vara. Men, nej det har inget med generatorn att göra.
Okej men nu när jag ändå från hjälp hur löser jag detta? Kan man byta hela locket bara? Som givaren sitter på alltså?
Robinaandersson skrev: Okej men nu när jag ändå från hjälp hur löser jag detta? Kan man byta hela locket bara? Som givaren sitter på alltså
Nej, det kugghjul är "inbyggt" i bakaxeln. Du måste först ta reda på om det är detta fel. Om det är "bara" detta fel så fungerar hastighetsmätaren men visar åt h-lv-te för mycket eller för lite.
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev: Okej men nu när jag ändå från hjälp hur löser jag detta? Kan man byta hela locket bara? Som givaren sitter på alltså
Nej, det kugghjul är "inbyggt" i bakaxeln. Du måste först ta reda på om det är detta fel. Om det är "bara" detta fel så fungerar hastighetsmätaren men visar åt h-lv-te för mycket eller för lite.
Hastighetsmätaren fungerar visar bara på tok för mycke, finns de ingen vettig lösning till detta så man slipp köp ny bakaxel?
Har läst (inte provat själv) att man kan ta bort kuggarna som är för många. Sök på nätet, eller så kanske någon som vet mer skriver här
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:Hastighetsmätarkransar, som dom egentligen kallas, går att köpa. Ett bildexempel: http://bakaxel.se/hastighetsmatarkrans-304.html
Det gäller väl bara att hitta den rätta till just din bil. Men sådant kan säkert försäljaren svara på.
Den du länkar till är den "nya" modellen. Det är förmodligen den han har nu, har för mig det ska vara 12 kuggar på dom äldre. Därför kan man "klippa bort" överflödiga kuggar på den som sitter där. Den nya har 48 kuggar och den gamla då 12. 48 / 12 är 4, alltså ska var 4-de kugg vara kvar. Detta är "teoretiskt" uträknat av mig.... ?:-/
Så "Robinaandersson" sök på nätet och kolla att det är rätt innan du gör något
Rådlös skrev:Den aktuella firman har tidigare haft bild på "12-kuggarskrans" också. Så det är ju bara att kontakta dom, då får man säkert veta hur och vad som gäller.
Får bli till framtiden har varken tid eller ork att hålla på med bilen nu, nyss fått till generatorn när nästa problem dyk upp att startmotorn endast klickar. Funkar att kortsluta solenoiden däremot men måste få till så jag kan starta bilen med nyckel innan jag fixar hastighetsmätaren.

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]