Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
halloj allihopa! :)
har problem med en 940. skulle sätta ihop de två kardanbitarna. de hade suttit ihop för många år sen och legat isär i sen dess. nu har jag bytt motor på den men får inte ihop de två bitarna. tänkte att de bara va å smörja lite oc banka så skulle de gå. men nepp, dom fastnade. bankade me träbit o handslägga (klantigt jag vet :oops: ) tills splinesen inte syntes längre o tänkte att jag skulle banka skiten på plats så att jag skulle få fast det i m90in, men nu går kardansplinesen varken in eller ut och det är två centimeter kvar tills allt faller på plats. har fått tips från kollegor att splinesen slitits på ett speciellt sätt och om man då inte sätter tillbaks allt på samma sätt så går allt åt h-vete. vad ska jag göra får att få det att funka? om jag bara får allt på plats kommer ju splinesen att slitas till när man kör. lite pinsamt å behöva beställa en ny kardan hela vägen pga klantmisstaget då jag sommarjobbar på en auktoriserad volvoverkstad. hur f*n ska jag göra?
vore bra om nån ville hjälpa mig innan imorrn när jag åker till jobbet igen! :)
Användarvisningsbild
av Lilja
Det enda sättet jag ser är att banka ut den igen, sen kanske slipa över lite med en stålborste trissa och se var det går trögt. De ska ju gå relativt lätt ihopa bara man får rätt vinkel.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
har försökt å banka ut de men de går itne. det enda fäste man har å banka på när den ska ut är ju fästena för hardyskivan. men när den ska in så har man mycket mer kraft. därför kommer den itne ut tror jag
Användarvisningsbild
av Lilja
Kan du inte sätta den i ett skruvstäd och banka med ett dorn på kanten precis där splinesen går in. Går inte det kan du göra som vi gjorde på en lastbil en gång. Sätt fast ena änden i något stadigt. sätt en kätting eller en kedja alt vajer i andra änden och dra isär den med en bil eller liknande 8)
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Lilja skrev:Kan du inte sätta den i ett skruvstäd och banka med ett dorn på kanten precis där splinesen går in. Går inte det kan du göra som vi gjorde på en lastbil en gång. Sätt fast ena änden i något stadigt. sätt en kätting eller en kedja alt vajer i andra änden och dra isär den med en bil eller liknande 8)
kan ta eltrucken :wink: den borde duga, iaf för att få kundernas hakor ner till marken :lol: ne men jag få väl banka på. vet nån om det kanske finns nån smart kemikalie som borde underlätta mitt arbete? 5-56 är ju en bra krypolja. har provat med det men frågan är hur långt det kommer med tanke på allt grease som jag använde när jag banka ihop splinesen
Användarvisningsbild
av lilleman
prova och värma och sedan försök slå ut den mvh/roger
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den med nån plastbeläggning på splinesen va? Kan vara riktigt seg...
Användarvisningsbild
av fribbe_740
lilleman skrev:prova och värma och sedan försök slå ut den mvh/roger
åh smart! att jag inte tänkte på de! de ska jag göra.
sparkz: jo precis, satt nån beläggning eller nåt på den. jag trodde att de va torkad grease men nu när du säger det så var det nog plast. va i h-vete gör plasten där förresten? ??:-/ :???:

om jag lyckas slå ut den så borde väl den gå å rengöra med brääklen eller nåt sånt va? i värsta fall får jag väl värma igen och trycka ihop den.
"grannen" på verkstadsplatsen bredvid har för sig att kardanen är balanserad hela vägen ihop och inte var del för sig. och därför menar han att kardanen måste sitta i exakt samma splines som när den kom ut från fabriken. fast han säger att han inte är säker. så vad tror ni? ligger det nåt i dehär? eller är de två delarna separat balanserade?

tack för hjälpen jag fått hittils!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Plasten är väl där för att ta bort glapp (=oljud). Många plaster sväller av olja/fett...

Jo, den ska sitta "rätt", det brukar finnas nån typ av märkning, instansade pilar eller färgprickar.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]