- fre 04 aug 2017, 12:23
#1189229
Tjena,
Jag har en riktigt fin bevarad 744 -88 5vxl GLE, 18000mil, rostfri.
Jag hade vibrationer vid motorbroms, bytte stödlager + stödlagerhållare volvo original, märkte upp kardan position innan demontering. Efter bytet har vibrationer vid motorbroms försvunnit, men jag har istället jobbiga vibrationer från 70-100kmh, efter 110kmh försvinner det. Det måste vara stödlager eller hållaren som gjort detta, eller så har kardan fått en liten knix efter bytet av lagret.
De på volvo i falun och borlänge säger att det är ett vanlig problem, kardan är tydligen väldigt känsliga, tipsade om att sätta dit en slangklämma på kardan, prova olika positioner med bakhjulen upp-pallade och någon som gasar. Det blev bättre, men jag vill åtgärda problemet helt, bilen var ju helt vibrationsfri innan vid 90kmh.
Har läst att man kan prova skära bort någon gummikant som tydligen kan vara problemetet, någon som vet om volvo orginal har detta problem? Vet inte vilken gummikant de menar..
Ska man prova köpa stödlagerhållare från KL racing istället?
Eller lämna in hela kardan till någon som balanserar?
Jättetacksam för svar om någon haft liknande problem.
Jag har en riktigt fin bevarad 744 -88 5vxl GLE, 18000mil, rostfri.
Jag hade vibrationer vid motorbroms, bytte stödlager + stödlagerhållare volvo original, märkte upp kardan position innan demontering. Efter bytet har vibrationer vid motorbroms försvunnit, men jag har istället jobbiga vibrationer från 70-100kmh, efter 110kmh försvinner det. Det måste vara stödlager eller hållaren som gjort detta, eller så har kardan fått en liten knix efter bytet av lagret.
De på volvo i falun och borlänge säger att det är ett vanlig problem, kardan är tydligen väldigt känsliga, tipsade om att sätta dit en slangklämma på kardan, prova olika positioner med bakhjulen upp-pallade och någon som gasar. Det blev bättre, men jag vill åtgärda problemet helt, bilen var ju helt vibrationsfri innan vid 90kmh.
Har läst att man kan prova skära bort någon gummikant som tydligen kan vara problemetet, någon som vet om volvo orginal har detta problem? Vet inte vilken gummikant de menar..
Ska man prova köpa stödlagerhållare från KL racing istället?
Eller lämna in hela kardan till någon som balanserar?
Jättetacksam för svar om någon haft liknande problem.