Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mogge92
#1170835
Har en B230A förgasarmotor i min bruks -86a 740. och ibland när man stängt av den och låtit den stå en liten stund så tappar den bränsletrycket i ledningen(syns i det genomskinliga filtret). luktar bensin runt bilen som om det vore läkage, men syns ingenting på backen under? jag mekar väldigt mycket gammal volvo ofta. men denna gång vet jag inte vad som är fel! spelar ingen roll hur många förgasare jag byter till så håller den ändå inte tätt. har ny bränslepump också.


tacksam för svar!

Mvh Mogge
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1170959
Förgasaren gör inget för att hålla bränslet rycket. Så de finns bara pumpen och ledningen att välja på som felkällor är pumpen ny så har du förmodligen något pytteläckage på ledningen
av jesper13
#1171340
det ska finnas en backventil i pumpen, om den slutat funka rinner soppan tillbaka mot tanken (eller ut om något gått sönder helt)

för du nöta längre på starten när den tappat trycket? jag fick göra det när backventilen packat på min gamla 85a
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171348
Det finns väl ingen egentlig backventilen i egentlig mening på dessa pumpar utan det är konstruktionen i sig själv som består av 2 st backventiler vända mot (eller från) varandra. "Förr i tiden" kunde man "ta isär" pumparna ( fanns repsatser) och byta innehållet, men till dom priser som finns idag är det förmodligen inte lönt. Om det överhuvudtaget finns repsatsen till dessa. Om man kan plocka ner pumpen så går det att med ett fint slippapper (minst 400-600 korn och plant underlag) försiktigt slipa fiber/plast plattorna plana igen. Dock betvivlar jag att det går att plocka sönder pumpen så mycker så man kommer åt plattor i ventilerna numera
av Mogge92
#1177691
jesper13 skrev:det ska finnas en backventil i pumpen, om den slutat funka rinner soppan tillbaka mot tanken (eller ut om något gått sönder helt)

för du nöta längre på starten när den tappat trycket? jag fick göra det när backventilen packat på min gamla 85a




jajjamen jag måste nöta längre på starten när den tappat trycket. pumpen på motorn är helt ny, och betedde sig exakt lika med den gamla som satt där. :???:
av Mogge92
#1177692
lennarte skrev:Det finns väl ingen egentlig backventilen i egentlig mening på dessa pumpar utan det är konstruktionen i sig själv som består av 2 st backventiler vända mot (eller från) varandra. "Förr i tiden" kunde man "ta isär" pumparna ( fanns repsatser) och byta innehållet, men till dom priser som finns idag är det förmodligen inte lönt. Om det överhuvudtaget finns repsatsen till dessa. Om man kan plocka ner pumpen så går det att med ett fint slippapper (minst 400-600 korn och plant underlag) försiktigt slipa fiber/plast plattorna plana igen. Dock betvivlar jag att det går att plocka sönder pumpen så mycker så man kommer åt plattor i ventilerna numera



okey! tack informationen! dock är det en "helgjuten" pump jag har på den. den betedde sig exakt lika med den gamla. så jag tror jag måste kolla bak vid armaturen så att allt där sitter fast som det ska där :roll:
av Mogge92
#1177693
robinb3rgsten skrev:Förgasaren gör inget för att hålla bränslet rycket. Så de finns bara pumpen och ledningen att välja på som felkällor är pumpen ny så har du förmodligen något pytteläckage på ledningen



jaa jag misstänker något liknande. jag ska ta och titta bak vid armaturen så det är riktigt tätt vid slangarna där :???:

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]

Är det inte enklare att byta bil eller skaffa[…]

Gäller det VEA så sitter det ju bredare[…]