Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av icearrow
Hej!

Skulle nu igen vilja komma med en lite ledande fråga.... eller inte....

Kör en 740 gl -87 B230f m. kat

När jag kör på 1:an eller 2:an och har högre varv så när jag trycker ner kopplingen och ska växla så kommer det ett metalliskt ljud. Detta försvinner strax efter men är nog så störande.
Låter som metallisk låda eller rör ( ?!?! ) somslår emot något annat. Svårt att förklara men försöker....

Kan detta ha något med avgasröret att göra eller att en skruv lossnat från den "skyddslist" som sitter bakom bränslefiltret, framför tanken?

Ursäkta om det låter dumt men ljudet stööööör mig.... Crying or Very sad

MvH
/ice
Senast redigerad av 1 icearrow, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Har du kollat plåtarna som sitter dels precis i början på främre röret
och dels längre ner på främre röret.
av icearrow
Nej, det får jag göra. Återkommer med svar efter.

/ice
Användarvisningsbild
av fribbe_740
sitter en skyddsplåt på grenröret som kan ha lossnat och ligger och skallrar, sen sitter det plåtar lite här o var på avgasrörets väg ut mot aktern :P sen kan avgasröret ligga emot nånstans i underredet om nån biltema gör-det-själv klanthemmamekare satt ihop avgassystemet fel :P
Användarvisningsbild
av Lilja
Hade något liknande ljud på min 740 varenda gång jag "belastade" motorn. Dvs startade från ettan eller körde på riktigt lågt varv. Det visade sig vara en skruv av de tre skruvar som siter mellan grenröret och avgasröret som var borta. Så den låg och glappade där hela tiden och när motorn blir belastad rycker den ganska mycket vilket gjort att det klanga lite metalliskt.
av icearrow
Lilja skrev:Hade något liknande ljud på min 740 varenda gång jag "belastade" motorn. Dvs startade från ettan eller körde på riktigt lågt varv. Det visade sig vara en skruv av de tre skruvar som siter mellan grenröret och avgasröret som var borta. Så den låg och glappade där hela tiden och när motorn blir belastad rycker den ganska mycket vilket gjort att det klanga lite metalliskt.
Var av en händelse vid en verkstad och fick oljepluggen fixad....Förre ägaren hade kört på något och tryckt in den och tråget en bit. fick svetsa fast en mutter för att få loss den. När jag körde in i "hallen" så hörde meknissen ljudet och sa att det var avgassystemet som började ge sig. Han kollade det samtidigt och mycket riktigt 2 fästen samt ett hål (litet som faan). Ska nog åtgärda det snart.

Tack för all hjälp!

MvH

/ice

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]