Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Hur är det med spridarna på den där modellen, matas de genom något gemensamt (relä, kontakt, säkring). Där kan det ju i så fall finnas nån glappkontakt (felsymptomen tycker jag pekar åt glappkontakthållet.
Användarvisningsbild
av halvar89
rid54 skrev:Hur är det med spridarna på den där modellen, matas de genom något gemensamt (relä, kontakt, säkring). Där kan det ju i så fall finnas nån glappkontakt (felsymptomen tycker jag pekar åt glappkontakthållet.
Det sitter ett spridarrelä vid expansionskärlet, har kollat de, inget som värkar vara strul med det....
Har kollat säkringar också... snart åker bil jäveln raka vägen ner i sjön :evil:
Användarvisningsbild
av lennarte
halvar89 skrev:Det sitter ett spridarrelä vid expansionskärlet, har kollat de, inget som värkar vara strul med det....
Har kollat säkringar också... snart åker bil jäveln raka vägen ner i sjön
Det går inte att "se" på elektronikgrejer om det är fel på dom. Antingen får du löda om alla lödpunkter i relät eller prova med ett du vet fungerar. Har du kollat på jordpunkterna på insuget? där jordas alla givare som "går" till bränsleboxen. Kablarna kan vara lösa i kabelskorna fast kabelskorna sitter fast. Spridarrelät jordas i jordpunkten bakom strålkastaren på höger innerskärm. Har du bytt bränslepumpreläet och/eller kollat i/under elcentralen efter skador

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av halvar89
sicnarf skrev:Du verkar inte ha tålamod nog. Ta bogsera den till nån liten verkstad då istället för att svära.
Blir nog de snart faktiskt. Jag har då bytt hallgivare fördelare kollat med en annan om mina kablar funkar, den gick i ungefär 20 minuter efter jag hade bytt de sen vart det samma problem som förr, den bara dog sen startade den inte igen. Då tog jag loss allt och kollade men inget konstigt då heller, men pumpen går då iallafall det hör man när man försöker starta den. Men men volvos mest sämsta år av motor...
Användarvisningsbild
av halvar89
Aja problemet återstår och jag har även bytt tändmodul, har ändå inga pengar som student att ha den på verkstad så den får väl stå och rosta bort som alla andra skit volvos...
Användarvisningsbild
av halvar89
Men som jag förstår så pumpen går inte när den har dött vid start försök. Har läst att styrenheten kan vara trasig därför gör den som den gör. Pumpen går om man byglar den, ett till tecken på att de kan vara den för reläet är helt. Så jag ska testa byta box och se vad som händer
Användarvisningsbild
av lennarte
halvar89 skrev:Men som jag förstår så pumpen går inte när den har dött vid start försök. Har läst att styrenheten kan vara trasig därför gör den som den gör
På en del modeller går pumparna igång (en kort stund) när man slår på tändningen, men jag tror inte den gör det på din. Där startar inte pumparna förrän motorn går runt. På alla modeller stannar pumparna direkt när motorn stannar (säkerhetsgrej)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av halvar89
halvar89 skrev:Den har då gått felfritt förutom att den rycker ganska kraftigt på jämn gas men jag bytte styrbox till en annan och den har gått sedan dess
Kan tillägga att den har gått sedan detta. Byte bränslebox(den vid passagerarsidan till höger). Sedan varför den gick ryckigt var för att tändstiften var dålig. Skriver det här bara för om någon har samma problem, är tacksam om jag bara hjälper någon liten stackare med detta :-)-)

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]