Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Nu är det såhär att min 740a har läckt kylarvatten inifrån kupén ganska länge, så pass länge att jag lagt en tidning under mattan för att suga upp det :oops:
Till frågan iallafall, jag vet inte vad som läcker. Det är ofta värmeventilen som läcker men det verkar inte ha kommit vatten därifrån, man kan se lite vitt där det runnit innan. Alla slangar är hela och kör man med motorn samtidigt som man tittar med en fickalmpa syns ingenting, alltså kommer det bara en droppe då och då. Frågan är för att jag tänkte spänna en slangklämma till de två vattenslangarna som går in i kupe elementet och det verkar som den ena går inte att spänna utan hoppar över. Kan det vara i slangändan den droppar lite då och då?

En annan fråga, är det någon som av händelsevis råkar veta artikelnummret för kopplingen på en 88a 740 med en B230F motor och M47 låda. Hittade en i garaget men vet inte vad den är till för bil :oops:
Användarvisningsbild
av fribbe_740
"den ena" slangklämman är gängpaj. släng och köp ny slangklämma och montera. angående kopplingen, langa upp en bild på lamellen så ser jag och alla andra på dehär forumet om det är till b23/b230. mvh fribbe
Användarvisningsbild
av #27
Lilja skrev:En annan fråga, är det någon som av händelsevis råkar veta artikelnummret för kopplingen på en 88a 740 med en B230F motor och M47 låda. Hittade en i garaget men vet inte vad den är till för bil :oops:
Vad är de för artikelnummer på kartongen/kopplingen i garaget???
Användarvisningsbild
av Sparkz
271267 kanske? Plockat ur ett mörkt hörn i minnet så det kan vara fel...
Användarvisningsbild
av Lilja
Nu ska vi se här, fribbe jo ja får väl ge mig på det, problemet är bara att jag måste tömma hela systemet för att ta bort den slangen antagligen, elelr det kanske bara kommer det vattnet som är inne i kupvärmaren? Men man vill ju inte ha allt vatten på golvet :wink:

Iallafall. kopplingen heter 271267-7 och ser ut som följande

Bild
Shot with DiMAGE S304 at 2007-07-08

Bild
Shot with DiMAGE S304 at 2007-07-08
Användarvisningsbild
av Lilja
fribbe_740 skrev:tror att den där är till en b21a, splinesen är dom små, men lamellcentrumets dämpning ser inte ut som dom på min b230
Låter skumt för vad jag vet har vi aldrig haft nån bil med en sån motor :???:

Någon som vet säkert?
av kalle323
kopplingen passar till din bil , var in på Vadis och kollade det nr du skrev var till en kopplingssats ,passande m47 lådan
Användarvisningsbild
av Lilja
kalle323 skrev:kopplingen passar till din bil , var in på Vadis och kollade det nr du skrev var till en kopplingssats ,passande m47 lådan
Tackar tackar, får slänga på den sen då och hoppas det hjälper. Bilen har en tendens att rycka utav bara helvete när den är kall om den stått ett tag. Slirar man lite på kopplingen försvinner det. Funderat lite på om det kan vara motorpackboxen som läcker olja. Men kopplingen är aldrig bytt och den har gått en del med släp så.
Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]