- ons 01 mar 2017, 08:02
#1153786
Om motorstörningslampan (lambdalampa, den har många namn) lyser finns en felkod att hämta. Det är till hjälp (säger inte direkt vad felet är) vid vidare felsökning. Felkoden "säger" vad som "felar" inte vad själva felet felet är. I vissa fall måste man nolla felkoderna för att motorn ska gå riktigt igen. T.ex om du kopplar loss LMM-en så går motorn in i ett nödprogram ("Limp Home Mode") och boxarna stänger ute information från givare. Motorn går kvar i detta läge tills felkoderna nollas. Alltså kopplar du loss LMM får du felkod och boxen "stänger in sig". Då går motorn efter ett förprogrammerat program och kan då gå bättre (eller i alla fall annorlund) än om det får felaktig information från någon givare. Alla felkoder som visas är ju information från motorn, men avgasvärdena på Bilprovningen mäter man i änden på avgasröret. Om du har en läcka i avgasröret efter katen kan det ge ett högre Lambdavärde på deras "tavla". Har du en läcka före katen kan det ge kan det ge ett lägre värde (fetare blandning) Jag brukar fota tavlan, då får man med alla värden. På min kollar dom (skriver upp) endast CO-värdet (-88B)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V