Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Om motorstörningslampan (lambdalampa, den har många namn) lyser finns en felkod att hämta. Det är till hjälp (säger inte direkt vad felet är) vid vidare felsökning. Felkoden "säger" vad som "felar" inte vad själva felet felet är. I vissa fall måste man nolla felkoderna för att motorn ska gå riktigt igen. T.ex om du kopplar loss LMM-en så går motorn in i ett nödprogram ("Limp Home Mode") och boxarna stänger ute information från givare. Motorn går kvar i detta läge tills felkoderna nollas. Alltså kopplar du loss LMM får du felkod och boxen "stänger in sig". Då går motorn efter ett förprogrammerat program och kan då gå bättre (eller i alla fall annorlund) än om det får felaktig information från någon givare. Alla felkoder som visas är ju information från motorn, men avgasvärdena på Bilprovningen mäter man i änden på avgasröret. Om du har en läcka i avgasröret efter katen kan det ge ett högre Lambdavärde på deras "tavla". Har du en läcka före katen kan det ge kan det ge ett lägre värde (fetare blandning) Jag brukar fota tavlan, då får man med alla värden. På min kollar dom (skriver upp) endast CO-värdet (-88B)
av werd
Tusen tack för svaren, lennarte! :)
Tätade två hål i avgaset, EFTER katten. Kan inte hitta något som läcker före.

Bilen går sådär ryckigt igen på normal/smågas. Även när jag skulle ut på motorvägen på fyran i 60-70 så kvävde han sig hela avfartsrampen och lite ut på motorvägen. INTE kul med trafik!. (Farten sjunker dock inte TROR jag när han gör såhär)
Som om man tändningen bryts eller han inte får soppa.
Lambdan tänds när han får stå på tomgång en stund(10min typ)
"Nollade" batteriet och körde -
Lambdan tändes inte efter en 20km tur på motorväg och vanlig landsväg och lite stadskörning.
Bränslepumparna låter när man slår på tändningen så dom fungerar.
Känns som det ...typ är glappis nånstans då han går bra ibland och dåligt ibland.
Det är inte bludder, det är mer som om man vrider av nyckeln/ för lite sås i tanken - som om hulken själv sliter tag i bilen och rycker han bakåt :P

Funderar på om man ska smita in på ombes igen och inte stå någonting på tomgång utan låta besmannen göra sin lilla varvare på låg växel och sen mäta och hoppas på det bästa.
Har ingen som är billigare på avgasmätning än besiktningsorganen här omkring.
Skulle kanske kolla upp spridarna ...hmm
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att det är läge för en total genomgång och kontroll av givarna i systemet, jag undrar även om du eventuellt har ett öppet sportluftfilter monterat.

Mvh GK
av werd
Ja, jag har ju det på känn...
Nej, inget sportluftfilter eller annan lull lull. Brorsans 940 som rullar några få hundra mil om året.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]