- mån 06 mar 2017, 10:48
På 740 (förmodligen även på 940) sitter på + polen på batteriet en grov kabel som går direkt till startmotorn. Strömmen från generatorn, går direkt till startmotorn och till batteriet via samma grova kabel. Från batteriet till till tändlås och säkringar går det en klenare kabel från batteriet till en plint vid bränsleboxen där det delar sig till elcentral och tändlås. Denna kabelsko (på batteriet) sitter (till synes) i samma skruv som du spänner fast kabelskon med, men det gör den inte (om det är original) Denna kabel (och kabelsko) sitter på en gemensam skruv som du spänner fast den grova kabeln till batteriet med, men spänns med en egen mutter. Det gör att den lätt glöms bort att "efterspänna" och kan då orsaka ett spänningsfall på 1 - 2V. Så kolla att båda muttrarna på + kabelskon är väl rengjorda, infettade och åtdragna. Har du ABS så är där ytterligare en kabel, och är det eftermonterat utrustning kan det vara ännu fler. Ju fler kabelskor på samma skruv desto lättare att få spänningsfall. På min 745-a ökade det från 11,5 till 13,5V, mätt i cigg.utaget, kopplat direkt till batteriet via säkring 16 (tror jag det är) med motorn på tomgång och batteriladdaren till telefonen kopplad efter jag gjort rent, fettat in (vaselin) och dragit fast. Jag hade 3 kabelskor, en till pliten vid bränsleboxen, en till ABS-en och en som var avklippt efter c:a en dm. Det var något eftermonterat som var bortplockat igen så den tog jag bort.
Förmodligen har du "rubbat" läget på den kabeln till plinten vid bränsleboxen så det blivit bättre kontakt (e.v dragit åt den också)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V