Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo940ltt
haj jag har en volvo 940 ltt. kylarvattnet sjunker ganska mycket men det blir ingen pöl under så jag vet inte vart det läcker. vad kan det vara?

mvh. johan :D
Användarvisningsbild
av lilleman
hej har du kollat om det är blött på golvet på förarsidan värmekranen sitter snett upp till höger vid gaspedalen inget ovanligt att den läcker mvh/roger
av volvo940ltt
lilleman skrev:hej har du kollat om det är blött på golvet på förarsidan värmekranen sitter snett upp till höger vid gaspedalen inget ovanligt att den läcker mvh/roger
tack jag ska kolla
mvh/johan
Användarvisningsbild
av fribbe_740
kolla så den inte förbrukar kylarvatten också, pga trasig topplockspackning. känns igen på att avgaserna blir mera vita, som vattenånga. och kolla så du inte har vatten i oljan. om det sjunker även fast motorn är avstängd så kan du utesluta mina två teorier
av startgas
kan vara dålig topplockspackning.... inte bra!
av SteffeB
Åk och provtryck kylsystemet på nån verkstad, behöver ej vara märkesverkstad.
Små läckor som sprejar ut vatten är svåra att se när motorn är igång.
Jag hade ett litet hål som sprutade mot grenröret och det var "omöjligt" att hitta med motorn startad.

När du ändå håller på, kolla oljan, vitsörjig=vatten, hur ser det ut under ventilkåpan, vitkladdigt?

Turbon kan ju läcka lite, lite vatten ger ingen direkt rök i avgaserna.

Efter hur många mil behöver du fylla på?
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]