Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Det locket är en integrerad del av tankarmaturen. Så du får byta hela armaturen.
Det är inte ett roligt arbete, jag vet. Gjorde detta 2 ggr på mindre än en vecka på min 960 nyligen.
Se till att få tag på specialverktyget för skruvringen som håller fast armaturen. Du kommer behöva det.

Visst, man kan knäcka befintlig skruvring och ersätta med ny, men man ska för det kunna dra åt den nya.

Samt, spraya in gummitätningen med silikonspray eller liknande, för enklare montering. Likaså spraya skruvringen innan montering.

När du trycker i armaturen i tanken igen, så se till att dom 2 markeringar som sitter klockan 3 och klockan 9 ligger i våg, så kommer armaturen rätt.

Byt alla slangklammer som finns där bak när du river ner oxå.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av fribbe_740
om det bara är rost i metallen på armaturen så kan du laga rosten me svetsen, de gjorde jag på min gle med b230e o de funkar prima nu. självklart måste du ta bort armaturen från tanken om du gör detta och ta även bort all "plast" på armaturen såsom tankmätarröret, tankpumpen osv.
av per740
Så svårt är det inte att byta tankarmaturen. Tycker att det gick bra att lossa skruvringen genom att knacka på den med hammare och en träkloss mellan. Den armatur jag bytte gick dessutom att lossa från metallocket så det räckte att byta locket med röranslutningarna, leta upp ett sådant på en skrot. Har dock hört att man bör sätta tillbaka skruvringen medan man jobbar för att undvika att öppningen utvidgar sig. Det jobbigaste tycker jag är den dubbelvikta arbetsställningen och att dra slangklämmorna tillräckligt hårt så att det inte läcker.
Byt tankpump också när du ändå har den ute. Den billiga på biltema fungerar bra.
av hansi
tack för alla tips, ska försöka att byta, det kan ju vara så att pumpen under bilen inte orkar ibland för att förpumpen inte går
Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]