Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

errim skrev:Hej
Ja du har uppenbarligen 48 pinnar på hjulet i bakaxeln. Jag skulle för min del hellre byta hastighets/ vägmätare än att ge mig på att ta bort pinnar på kransen i bakaxeln. Känns inte roligt att slipa nästan inne i bakaxelhuset med risk för spån överallt som kan ställa till det på sikt. Du behöver ju bara byta mätaren inte hela mätarhuset.

Någonstans på h/v- mätaren står det angivet hur många pulser den är avsedd för. Det var ett tag sedan jag hade en 740 men på 240 står det på mätaren t ex K= 6091 (pulser per km), den mätaren är då avsedd för 12 pinnar i bakaxeln. På 240 bytte man från 12 till 48 pinnar 91-92. På min 92a står det K= 24364 alltså 4 ggr så mycket. Tror det ska vara motsvarande på 740, så jag skulle leta upp en mätare med K= 24364 eller ngt värde där i närheten.
(240 har VDO- instrument. Har 740 det också?)

Mvh
Bengt
Då ska kontakter bytas. Det är inte bara byta huset, helt andra anslutningar.
Man slipar ju inte inne i bakaxeln heller, utan man lyfter ut den och slipar.

Jag ska göra ett försök idag. Uppdaterar hur det går!
Sådär. Bakaxeln kollad. Den var bytt. Satt dock ingen vanlig med ⛭ man kunde kapa, utan det var ett tjockt hjul. Såg ut som den var förstärkt. Googlade och såg att samma axel satt på en Turbo bil. Då är frågan. Jag vill inte byta axel. Har en 945a som står. Tänkte försöka ta den hastighetsmätaren. (Hela huset alltså). Hur får man tillväga med det? Kontakterna är säkerligen inte detsamma. Finns det något bra knep?
SA4AQS skrev:Såg den ut så här?
Bild
Då är det bara att ta vinkelslipen och slipa bort dom kuggarna som inte ska vara kvar.
Goddagens!

Nu är det så att jag jag sitter I samma sits som trådskaparen gjorde för ett tag sedan, har bytt bakaxeln på min Volvo 240 -90 till en axel från -92.

Den nya bakaxeln är reoverad och redan monterad ,så jag skulle helst gärna slippa att plocka lös den och börja slipa bort kuggar... :/

Såg I ett tidigare inlägg av SA4AQS att det skall gå att montera en krets som heter 74393 mellan mätarhus och bakaxel som delar antalet pulser med 4, Dvs. Från 48 pulser till 12. Denna lösning låter högst intressant , skulle vara väldigt tacksam om du skulle kunna förklara lite mer ingående hur det skall utföras!

Mvh. Eric

Hej! Håller på att fixa med min Volvo […]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]