Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ander_s
Mina bromsok bak är sönderrostade till oigenkännlighet!! Går att bryta lös centimetertjocka rostskikt!

Har tillgång till verkstad några timmar imorgon. Enl handboken ska det gå skapligt. Dock läst här att det kan vara svårt att komma åt bultarna. Ska man fira upp en sida i taget på domkraftfästet för att nå?

Antar att skruvna är lika rostiga som oket? Hur får jag bäst loss rostiga bultar?

Dålig känsla i magen då det vore olyckligt om bilen blev stående ofärdig.. Tackar för tips!
Användarvisningsbild
av fribbe_740
får du bort centimetertjocka bitar av oken så är nog itne bultarna så stabila heller ;) men använd 5-56 och stålborste för att få bort all rost från bultarna så ser du om de går å använda vanlig ringnyckel. annars får du såga av dom med bågfil och sen skruva dän bultarnas gängor me poligrip eller bågfila en skåra i dom och använda nån platt grej att stoppa in i skåran och skruva dän dom. poligrip kan nog bli svårt. Been there, done that ;)
Användarvisningsbild
av Cerwin
Går ganska bra att komma åt med ringnyckel se bara till att få ett ordentligt tag ingen "lös" rost emellan och gör ett kraftfullt slag så släpper det nog. SONAX exress rostlösare fungerar kanon byte själv igår också ordentligt rostiga ok.

Lycka till.
av firg
Hur går det att byta kyl på 850 95 a . är det mycket besvärligt eller gåt det att laga med kem massa läcker under tryck firg
av Addekarlsson
firg skrev:Hur går det att byta kyl på 850 95 a . är det mycket besvärligt eller gåt det att laga med kem massa läcker under tryck firg
Föreslår att du skapar en egen tråd med denna fråga, i rätt avdelning. Här frågas det om bromsok bak på en Serie 700/900. :wink:
Sen så går det att söka lite, för det kan finnas svar på detta redan.

Mvh/ Adde
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]