Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Vi håller på att byta motor i en 940 FTT -94. Den nya motorn vet jag inget om förutom att det är en B230 FK från 1998 som gått 12 000 mil.
När jag ska montera svänghjulet på "nya" motorn så visar det sig att bussningen som sitter i vevaxelns bakände är tjock och går utanför vevaxeln bakände. På "originalmotorn" så var bussningen liten och fick "plockas ur" vevaxelns bakände. Jag kan även säga att det är ett dubbelmassesvänghjul som vi har från "gamla" motorn.
Och, var sjutton är det lilla svänghjulslagret?

Sedan ska ju svänghjulet monteras rätt. Vad jag har läst så när cylinder 1 är i tändläge så ska det två "ickehålen" på svänghjulet vara mitt för startmotorn. Stämmer detta?

Är det någon som har en sprängskiss på detta eller kan detta?

MVH från en bekymrad Ove
av NilsO
Vilken växellåda har din bil – M46 (med overdrive) eller M90 ("riktig" femväxlad)?

940 årsmodell 98 har alltid M90 (eller automat), men årsmodell 94 kan nog även ha M46.

Om din bil har M46 så är nog enklaste lösningen att flytta över svänghjulet. Det går inte att para ihop M46 med "M90-svänghjul" eller vice versa.

Men om din bil faktiskt har M90 så vet jag inte.
av lokove
Förlåt, glömde. M90 låda har vi.
av lokove
Jodå. Vi flyttar över svänghjulet men det är bussningen och avsaknaden av svänghjulslager som jag inte förstår.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]