Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Skogshuggarn
#1074023
Efter att motorn, B230F, gick riktigt dåligt har vi bytt topplockspackning. Det var ett litet fågelbad av kylvatten i 2:ans cylinder.
Allt är återmonterat enligt instruktioner i Haynes verkstadshandbok. Kamremmen är monterad med alla drev helt rätt. Tändningen är justerad trots att det står i boken att det inte går på denna motor. Fördelaren bak på toppen går att vrida och nu står tändningen på 12 grader FÖD.
Nu går motorn bättre än på länge men på låga varv går den fortfarande ojämnt och verkar inte tända på alla cylindrar hela tiden.
Vid gaspådrag ryker det väldigt svart.
Nu till min fråga i rubriken. Hur jobbar spridarreläet. Vi har plockat bort kåpan på reläet och ser att det drar när motorn startas men det är draget hela tiden. Är det riktigt. Rycker man ur reläet så dör motorn men strax innan den dör hör man att motorn går riktigt bra och tänder på alla fyra.
Är det fel på reläet eller på den styrbox som styr reläet. Kan det vara så enkelt att jordningen till reläet är dålig.

Hälsningar Anders
Senast redigerad av 1 Skogshuggarn, redigerad totalt 0 gånger.
av Skogshuggarn
#1074216
Okej, då förstår jag. Eller rättare sagt då förstår jag ingenting. Jag har i andra trådar läst att det kan vara spridarreläet som det är fel på om motorn går dåligt. Men om det är kass så kan ju inte motorn starta alls. Eller kan det vara dåligt och "glappa". Slå till och från.
I mitt fall när motorn låter perfekt i en sekund innan den dör när jag drar ur reläet vad är det då som är felet. Motorn verkar ju få för mycket bensin vid låga varv. Och vid gaspådraget så ryker den svart. Håller man varvet uppe så avtar svartröken.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1074224
LMM? Ryck ur kontakten till Luftmassemätaren och se ifall det blir någon skillnad går bilen bättre så är det med största sannolikhet den.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1074347
Du skriver inte vad för årsmodell du har. 1988 fanns 2 modeller. Den som tillverkades efter semestern 1988 (är egentligen -89 års modell) heter -88B och den kan du inte justera tändningen på. Du kan fortfarande vrida på fördelaren, men tändläget ändras bara av datorn. Har du en tidig -88-a (kallas följaktligen för -88A) eller äldre kan du justera tändläget "på gammat vis". Båda har B230F motorer, men -88B (och framåt)har en nyare version av insprutningssystemet
Det sitter en givare för motorstyrningen under insuget vid 3-ans cylinder ungefär som håller koll motortemperaturen som kan fela. Sedan är det viktigt att det inte läcker in luft mellan LMM och katalysatorn. Gör det så luras boxen att tro att motorn går magert och ökar på med bränsle. Har du en -88B (eller nyare) kan du läsa ut felkoder på tänd och bränslesystemet
av volvo244gle
#1074844
Spridarrelät, eller radioavstörningsrelät som det också kallas är mycket riktigt draget då tändning är på.
Det matar plus till spridarna, LMM, och andra komponenter. Boxen styr sen ut spridare etc.. genom att jorda sina utgångar.

Mitt tips får bli att kolla så att alla kontakter sitter på rätt plats.
Har man t.ex. råkat förväxla kontakten till tomgångsmotorn med tempgivaren (lätt gjort där i röran under insuget) så kan man få symptomen du beskriver.

Vad gäller tändjustering så är det mycket riktigt möjligt att vrida på strömfördelaren. Men har du LH 2.4 (-88B och senare) så händer inte mycket mer än att gnistan riskerar att hoppa över till fel stift. Tändläget styrs helt av hålmönstret i svänghjulet, som givaren i bakkant av motorn läser av.
av Skogshuggarn
#1078648
Hej på er

Nu är problemet löst. I alla fall för tillfället. Det var LMM:en.
Denna bil är en A-traktor och det har nog gjorts en hel del mekande på den genom tiderna. Inte allt har nog varit en förbättring.
Den har gått lite sisådär från att vi köpte den men med tanke på bl.a. avgassystemet, som i stort sett saknar riktiga ljuddämpare, så räknar man med att den ska låta mycket.
När den började låta ändå sämre och gå mer ojämnt så var det dags att meka.
Nu det sista så var det myckt riktigt LMM:en det var fel på som DayDreamer föreslog.
Egentligen var det inte fel på LMM:en utan det var fel LMM. Vi har köpt en begagnad tidigare utan att det har blivit bättre. Det var fel modell.
Det satt en med artikelnummer som slutar på 016 och det var vad vi bytte till. Men efter lite extra googlande så visade det sig att det ska vara en som slutar på 007. Fick låna en och vips så gick den på alla fyra cylindrarna och all svart rök var borta.
Nu var nog inte övrigt mekande bortkastat. Det var ju trots allt ett litet fågelbad med kylvätska i 2:ans cylinder så ny toppackning var nog bra. Rengjord tomgångsmotor och oljefälla var nog också bra. De var rätt skitiga. Leta hål i vakumslangar och insugsslangar var nyttigt . Hittade flera hål och flera vakumslangar som nästan var av. Jag tackar för stöd och tips här på forumet. Nu när den går bra så ger jag mig på det elektriska. Någon har farit runt rätt vilt i kablaget och varken elhissar, elspeglar eller centrallås fungerar. Mycket tveksamma hemmakopplingar dock. Så nu blir det till att städa upp bland kablarna.

Hälsningar Anders

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]