Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Köpte en -88:ans 745 förra veckan.
Är en 16ventils motor, automat, 27000mil.
Tankade den igår efter att ha kört soppatorsk efter lite drygt 40mil på en full tank.
Döm om min förvåning när jag räknade ut att bilen drog 1,4 liter/milen !!
Har någon samma bistra erfarenheter?
Kan man justera något för att få ned förbrukningen?
Går det att köra bilen på Etanol?
Användarvisningsbild
av fribbe_740
kolla så att inte nån broms ligger på, rengör luftfiltret o kolla så att du har gott om luft i däcken, 2,5 bar brukar de vara står på däcken. du kan utan att vara ängslig fylla på 2,8 om de står 2,5. brukar jag göra, bilen går lättare då känns de som men jag kanske bara inbillar mej :roll:
Användarvisningsbild
av lingua
nog för att jag bor i sthlm med mycket blandad körning men min ligger mellan 1,3-1,4 L milen. Har för mig att andra nämt dom siffrorna också, blandad körning då vill säga. Löser du det så låt mig veta! =)
av Andebjo
Vi bor också i Stockholm, och kör mycket stadskörning. Vi bytte från en Toyota corolla som drog 0,69 - 0,8 l/mil så det ökade bränsleåtgången blev markant :-(
Hade 2,2 i däcken. Är inte det den rekommederade luftmängden i ett 185/65 R15 däck?
Tankade igen efter att "pump gasat = tryck ned gaspedalen-> släppt den helt -> tryckt a ned den igen osv" under körning, nu drog bilen 1,2 l/milen blandad körning i Stockholm. Det kanske ska vara så hög förbrukning??
Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]

Hej, Ps. Jag har skapat den här tråden[…]

Nu är 'länkarmen' bytt.. Men ställd[…]