Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu har jag plockat bort bränslefiltret och ersatt det med en 2 mm slang av samma typ som det är resten av sträckan mellan pumpen och värmaren men det blir ingen skillnad alls i hur värmaren uppför sig. Den tänder upp fint men efter bara några sekunder börjar den brinna sämre och när uppstartsfasen är slut så stannar pumpen och värmaren slocknar.

Jag provade också att plocka ur hela brännaren och satte i en brännare från en gammal värmare som jag har liggande. Detta för att utesluta att inte själva brännaren är problemet. Nu fick jag väl inte ut så mycket av det testet då den gamla begagnade brännaren brände ännu sämre och gick väldigt ojämnt. Men den såg ganska rostig och sotig ut inuti så det är nog inget att dra några växlar av.

Så tills vidare får man väl anta att något strular med bränslepump eller bränsleledning. Beträffande bränsleledning kan jag inte förstå vad som skulle vara fel. Som det går att läsa tidigare i tråden så består ledningen av ett T-kors på ordinarie ledning ovanför tankarmaturen, sedan 2 mm plastslang fram till bränslepumpen. Där det har varit nödvändigt att skarva med gummislang har jag "fyllt" gummislangen med 2 mm plastslang så att inte innerdiametern skall vara för stor. Efter bränslepumpen är det Volvos originalledning upp till värmaren. Vad kan vara fel här?

Bränslepumpen pumpar ju i alla fall eftersom det kommer bensin upp till värmaren. Det är ju i så fall om den pumpar för dåligt...? Dock är den oanvänd liksom en tidigare pump som jag kasserat. Att två NOS bensinpumpar skulle vara trasiga strider mot mina rimlighetsteorier men inget kan givetvis uteslutas. Jag har ju ett sista ess i rockärmen i form av en tredje NOS bränslepump som det väl är läge att prova nu.
När du har testat med en helt annan brännarenhet så utesluter det även ev. problem med spridarröret.
Jag kan inte få det till annat än att det är något med bränslepumpen eller dess matning.

Vad gäller matningen så verkar det rätt, så det enda är i så fall om det sugs in luft någonstans?
Ett test för det vore som sagt att mata pumpen från en separat behållare med bensin. Annars kan du lossa bränsleledningen vid värmaren (hatten som ansluter mot spridarröret) och göra startförsök. Det ska bara komma rent bränsle vid varje slag som pumpen gör, inga luftbubblor.
Du kan då även mäta upp så pumpen ger rätt mängd, men det handlar i diffusa drag om att det ska droppa på ganska så skapligt. :)

Sen vet jag inte, men eftersom du använt nya ej tidigare monterade pumpar så är ju frågan om de är justerade för att ge rätt bränslemängd?
Leta efter markeringar med röd färg på inställningens låsmutter vid inloppet. Det borde i så fall betyda att någon har kalibrerat pumpen.
Du kan även prova att skruva ut justeringen ett par gängor, vilket ökar den mängd bränsle som pumpen ger vid varje slag.
volvo244gle skrev: Sen vet jag inte, men eftersom du använt nya ej tidigare monterade pumpar så är ju frågan om de är justerade för att ge rätt bränslemängd?
Leta efter markeringar med röd färg på inställningens låsmutter vid inloppet. Det borde i så fall betyda att någon har kalibrerat pumpen.
Du kan även prova att skruva ut justeringen ett par gängor, vilket ökar den mängd bränsle som pumpen ger vid varje slag.
Detta var intressant, det visste jag inte! Saken är den att när jag satte dit den nuvarande pumpen så hade den "satt" sig på något sätt, dvs. den fungerande inte. Det jag gjorde då var att skruva av inloppet och motionera pistongen lite for hand. Efter det fungerade den men jag har ju inte koll på hur jag satte inloppsmunstycket. Det kan ju vara så att jag har skruvat i den för många varv och därmed sänkt kapaciteten. Det var röda märken på muttrarna ja men de har jag ju ingen koll på nu tyvärr så det blir väl till att justera tills det fungerar.

Anledningen till att jag drar mig för att prova med flaska osv. är ju för att det är så jäkla krångligt att behöva öppna ledningen (bensinsöl mm.). Utan eget garage innebär det att jag måste ta bilen till OK-macken med lyft vilket gör att det inte går att provköra värmaren samtidigt pga. att motorn fått upp för hög temperatur. Men men, detta är ju ett problem för mig att lösa och egentligen inget som hör till själva ämnet. Jag är hursomhelst väldigt tacksam för all hjälp. Den här värmaren skall igång förr eller senare, det har jag gett mig fan på! :D
Bra! Nu när du har skruvat så mycket i din värmare så blir du en erfaren värmarägare och blir någon sorts "Forumutnämnd" expert på 091-B. Det finns några till, men ju fler som kan värmaren utan och innan, desstå bättre. 8)
Ja, detta är ju fördelen. Jag har ju faktiskt varit på de flesta komponenterna nu. Systemet är ju trots allt ganska komplext eftersom det är många komponeter som skall samverka för att den skall fungera men också i form av säkerhetssystem som skall övervaka driften och slå av om något skulle fallera.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]