Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1007557
Vad tror ni om det här?
Jag bytte kamrem på min 740 GLE -86 med B230E med fördelaren i topplockets bakkant. Jag har bytt remmar många ggr förr och vet hur man gör. För säkerhets skull märker jag alltid upp lägena på den gamla remmen och räknar kuggar mellan drevens nollmärken. Inget kan gå fel och det gjorde det inte denna gång heller - trodde jag. Men bilen, som tidigare gick kanonbra, tappade runt 30-40 hk! Allt klipp och kraft i varvtal under 2000 försvann. Väl uppe fart/varv pinnar den på lite bättre, men långt från hur det var. Jag har förstås kollat remmens läge men allt är som vanligt och inget ser fel ut, och antalet kugg mellan märkena stämmer.

Vad hände, undrar Janne i Stusshyttan?
#1007576
Det är lite struligt vid vevaxeln i.o.m man får "lägga över" remmen innan märkena stämmer, annars är det ju "bara" 2 märken man behöver "bry sig om". Det händer att stiftet i kamaxeln "går av" så att kamaxeln och kamaxelhjulet inte är "överrens".

Mvh
Lennart
#1007605
Tack för inpassen!!! Jo, jag är medveten om vevaxeldrevet är lite lurigt, då urtaget för remmens "kugge" inte sitter mittemot vevaxelmärket. Jag brukar tänka "62½ kugg", och precis så var det när jag tog isär och samma antal remkugg är det vid kontroll. Det där med att kamaxeldrevet kan ha förskjutit sig på kamaxeln har jag aldrig varit med om/hört talas om, men visst - det skulle kunna vara en möjlighet. Går det att slacka/ta bort spännarn, nypa fast remmen om vevaxeln och plocka av kamdrevet utan att riva av alltihop en går till, månntro...?
Användarvisningsbild
av P210
#1007642
Jag fick vevaxeln en kugg fel på remmen då jag bytte på min morbrors B230:a för ett par år sedan trots att jag tyckte att jag dubbelcheckat allt!
Bilen startade och gick snällt och fint på tomgång/lågvarv, tog en sväng runt garaget och trodde allt var frid och fröjd, men nästa dag min morbror skulle till jobbet kom han knappt uppför en brant backe han har på vägen...
Om motorn tänder medans kolvarna är på väg upp bromsar det farten på dem bra...
Har du kollat tändpunkt/ÖD? avslöjar ju om något trots allt inte ligger rätt.
#1007701
stusshyttan skrev:Tack för inpassen!!! Jo, jag är medveten om vevaxeldrevet är lite lurigt, då urtaget för remmens "kugge" inte sitter mittemot vevaxelmärket. Jag brukar tänka "62½ kugg", och precis så var det när jag tog isär och samma antal remkugg är det vid kontroll. Det där med att kamaxeldrevet kan ha förskjutit sig på kamaxeln har jag aldrig varit med om/hört talas om, men visst - det skulle kunna vara en möjlighet. Går det att slacka/ta bort spännarn, nypa fast remmen om vevaxeln och plocka av kamdrevet utan att riva av alltihop en går till, månntro...?
Hej Janne!
Det går kolla med kamremmen på plats. Du behöver ett mothåll på kamdrevet när du ska lossa/dra åt bulten.
Är rörpinnen/slagstiftet ok då måste du se om remhjulet sitter rätt på vevaxeln. Nolla remhjulet ta ut ettan's tändstift
kolla att kolven är "uppe och vänder". För visst behövde du lossa remhjulet när du bytte kamremmen?

Mvh.R.

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]