Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NostalgicGirl
Abs-lampan har lyst ett bra tag nu i min Volvo 945 -98 och insåg igår att det snart är besiktning... :shock: Lampan lyste till en början bara ibland men nu har den lyst konstant ett par månader utan att släckas och absen verkar inte fungera när jag provbromsar. Hur ska jag felsöka? Har ingen mätare att koppla till för att få ut felkoderna och klarar garanterat inte av att bygga en egen...Har letat runt lite på forumet här bland annat och förstått det som att det kan vara givarna eller kransen/-arna (?). Tanken är att jag, trots tummen mitt i handen och total okunnighet, ska försöka mig på att felsöka så nu har jag lite frågor. Sitter det absgivare bakom alla fyra bromsskivorna och är det bara att rycka loss dem och mäta med multimeter i givaren? Vilken ohm bör en fungerande givare ha? Läste också något om att man kan mäta givarna fram där kablarna kommer fram uppe vid fjäderbenstornen, hur vet jag vilka kablar som är rätt? De här abskransarna, vart sitter dem, hur kollar jag om de fungerar och hur rengör man dem? Som ni märker har jag noll koll på vad jag pratar om men jag ska köpa mig en reparationshandbok, en multimeter och försöka lära mig ändå :) Funkar inte det är plan b att bara släcka lampan och köra på. Prövade att dra ur säkringen för absen men lampan lyste ändå, måste man koppla ur nånting mera? För är inte så sugen på att kapa kabeln som nån föreslog i forumet... Bara en sista fundering, vad skulle kalaset kosta om man lämnade in den på verkstad och felsökte? ??:-/
av NilsO
Hej,

Det enklaste sättet att felsöka utan att läsa ut felkoder är att lägga märke till precis när lampan tänds: Om den tänds direkt när man startar motorn, så beror felet antagligen på avbrott i någon givare. Om den först tänds när bilen börjar rulla, så beror felet antagligen på en skadad ABS-krans, eller på dålig kontakt i någon givare. Det är de vanligaste felen.

Det sitter en ABS-givare vid varje framhjul. Den läser av ABS-kransen som sitter bakom bromsskivan. Så man måste bort med hjul, bromsok, okhållare och bromsskiva för att komma åt. För bakhjulen finns bara en givare, och det är samma som hastighetsmätaren använder, sitter på bakaxeln. Alltså inga ABS-kransar där bak.

Man kan hitta kablarna i motorrummet där de kommer ut från hjulhusen. Kika in i hjulhuset så ser du ledningen från givaren och genomföringen till motorrummet. Det finns ett kontaktstycke på vardera sida i motorrummet. Tillåtet värde på resistansen i givarna där fram är 900 – 2200 Ω enligt handböckerna (oftast är det lite över 1000 Ω, det exakta värdet är inte så viktigt).

Givaren på bakaxeln kan också krångla, men mer sannolikt är nog att det är ledningen där som glappar. Den rör sig ju en del när man kör. Är det helt avbrott så fungerar inte heller hastighetsmätaren, vilket också ger ledtrådar. Man ser den om man lyfter bakvagnen, sitter på baksidan av "klumpen" en bit upp.

Det går inte att lura besiktningen genom att att plocka bort säkringen, eller ens ABS-styrenheten. Att plocka ur lampan hjälper inte heller – den ska lysa när tändningen är på.

Om man går till en bra verkstad så borde det inte ta dem mer än kanske en kvart att hitta vad felet är. ABS-systemet är inte komplicerat på 940. En givare kostar kanske 1000:-, ett nytt nav fram ungefär lika mycket (är kransen skadad byter man i praktiken oftast hela navet). Arbetet tar kanske en timme i båda fallen. Så om de också ska utföra reparationen kanske det kan kosta runt 2000:- eller så?

Lycka till!

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]