Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nallen
Hej
Jag har en B234f 16 ventilare som jag fick kamremsbrott på
vi bytte kamrem och 8 ventiler (4 in 0ch 4 ut) samt satte in 2 st nya styrningar. när vi startade upp motorn har vi ett knackljud det låter som gammalt hederligt ventilknack det låter rätt högt har det med dom hydraliska ventillyftarna att göra eller vad ? När jag lyssnar tycker jag att det kommer från den övre delen av motorn. Om man skruvar av oljelocket så tycker jag mig höra att det kommer från detta ställe
Kan någon ge ett tips vad det kan vara
Mvh
Nallen
Användarvisningsbild
av freak1
Har du låtit motorn gå en stund? Det måste komma olja i lyftarna, om du inte fixade det innan du monterade dom.
av Kena
Krökta ventiler?
av Nallen
Jag har haft den igång tills motorn blev varm men knacket finns kvar
Användarvisningsbild
av freak1
Nallen skrev:Jag har haft den igång tills motorn blev varm men knacket finns kvar
Är du säker på att du fått kamremmen rätt?? Lätt att fela på en eller två kugg, den måste ligga rätt på de motorerna.

Har du otur kan det vara som Kena säger :cry:
av Nallen
Tack för all info
Jag kan sommna lugnt i kväll för efter 20 min plåga med 50-70 km fart ca: 2000-2500 varv började den att tystna och efter en halvtimme var allt knack borta och nu spinner gamla "Bettan" som en katt igen
Tack igen för edra råd om att låta den gå trots att det skar i hjärtat med dom vassa knackningarna
Ha de :) !!

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]