Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare, har en Volvo 745 -88 som jag snart skär sönder och använder som armeringsjärn eller nåt.

Tomgången lever sitt egna liv, direkt när man vrir om nyckeln så rusar den upp i 2000 varv i nån sekund, sedan ner till 1000 där där den kan hålla sig ibland men man känner en sån jävla vibration i hela bilen. Annars så kan den gå mellan 1500 varv och ner så att den är på gränsen att dö och sen blixtsnabbt upp igen. Likadant när jag är ute o kör och kopplar till så att tomgången går ner, vissa gånger dör den till och med.
En annan grej är om jag gasar upp den i 3-4000 varv och sedan släpper gasen så vandrar den låååååångsamt neråt.

Lambdasond bytt, bränslerelä bytt, lmm testad, katt rensad, tomgångsmotor testad.

Sprutade lite startgas vid insugspackningen förut och då ökade den lite grann i tomgång, så insuget är just nu avplockat och en ny packning kommer om någon dag, men jag skulle bli väldigt förvånad om det är det som är felet. Om det löser sig med det så säger jag till eftersom jag sett många såna här trådar på internet där det aldrig är någon som riktigt får till det.

Är det något jag ska passa på att kolla nu när insuget är avplockat?
Ska spjällhuset vara helt stängt vid tomgång?

Vilka slangar är det jag ska leta sprickor i? Gärna bilder!

Ända felkoden jag fick gällande detta var nåt om att "lambdasondvärde - för mager" eller nåt.

Ska naturligtvis kolla pumpen och byta filter sen.

Aa lite halvskevt inlägg här nu märker jag. Men ge mig tips på vad som kan orsaka detta! :)
MVH
Senast redigerad av 1 Dallaz, redigerad totalt 0 gånger.
Har du testat rengjort tomgångs motor? Min dummar sig ibland då plocka jag bort motorn och dränker i Wd 40 och rengör med en topps sen håller sig tomgång som den ska
Även en ordentlig rengöring av spjällhuset ink. vevhusventilationen kan göra underverk. Det blir "slitmärken" i huset (som slipas bort med fint slippapper) och även spjället slits så om man lossar på skruvarna som håller fast spjället och stoppskruven på utsidan och ser till att spjället är ordentligt centrerat, stängt/tätt mot huset, låser skruvarna med Loctite och sedan justerar stoppskruven och spjällkontakten riktigt, så brukar det bli bra.

Mvh
Lennart
Nexus skrev:Har du testat rengjort tomgångs motor? Min dummar sig ibland då plocka jag bort motorn och dränker i Wd 40 och rengör med en topps sen håller sig tomgång som den ska
Har prövat med annan (kan varit dålig den med), men visste inte vad jag skulle rengöra med, ska pröva, tack!
lennarte skrev:Även en ordentlig rengöring av spjällhuset ink. vevhusventilationen kan göra underverk. Det blir "slitmärken" i huset (som slipas bort med fint slippapper) och även spjället slits så om man lossar på skruvarna som håller fast spjället och stoppskruven på utsidan och ser till att spjället är ordentligt centrerat, stängt/tätt mot huset, låser skruvarna med Loctite och sedan justerar stoppskruven och spjällkontakten riktigt, så brukar det bli bra.

Mvh
Lennart
Tackar för tipsen, ska kolla upp detta! :)

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]