Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Halloj,

Skall peta in ett larm i min 745 89:a, har från Rejmes fått en liten låda med diverse skruvar, länkarmar mm tillsammans med en centrallåsmotor för att montera i vänster framdörr.
Allt skall finnas där och gör det troligen utom någon som helst monteringsanvisning eller liknande.

Det mekaniska går väl an, trångt men går an, däremot det elektriska. Fick med en lång kabel som troligen skall kopplas till någon centralenhet, kontaktstift mm medföljde.

Finns det någon beskrivning på hur detta kit skall installeras vore jag jätteglad.

/MK
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Problemet löst, om någon annan vill veta är det bara att fråga...
Kostade dock många skrubbade knogar...
Användarvisningsbild
av Skärmflyg
Vad bra då kanske jag kan få hjälp!
Fjärrstyrda Centrallåset fungerar på alla dörrar utom förardörren.
När jag öppnar upp inredningen hittar jag en eftermonterad centrallåsmotor som via en arm klamrats fast i dörrens låsarm.
Jag provmäter och får en 12v puls vid låsning och upplåsning.
Åker därför och köper en ny!
När jag skall koppla in den nya motorn (med fler sladdar) börjar plötsligt den gamla fungera. BRA TÄNKTE JAG! Och monterade tillbaks allt igen.
Tyvärr fungerade det bara en gång sen brände jag nog en säkring eller nåt.
För nu har jag ingen puls längre.
Centrallåset fungerar fortfarande när jag använder nyckeln!

Fråga 1
Varifrån kommer strömpulsen som styr centrallåsmotorn från fjärrlarmet?

Troligtvis beror problemet i att slaglängden är längre på låsmotorn än vad dörrens låsarm är. Finns det någon enkel lösning på detta?

Tacksam för hjälp!
#Hans
Användarvisningsbild
av Skärmflyg
Glömte meddela att det rör sig om en 945á från 1996
Jag utgår från att bilen levererades utan larm som ny.
#Hans
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Hejsan

I mitt fall rör det sig om en 745:a men jag antar att de är ganska lika.
När jag monterade min tillbehörssats kopplade jag in kablarna från den nya motorn på kablarna under säkringsdosan. Hela centrallåset styrs av ett relä bakom säkringarna. Från förardörren går ett par kablar från givaren, gröna och gula i kombination med svart om jag minns rätt, till reläet, strömmen till reläet kommer från säkringen så antingen funkar allt eller inget.

Från reläet går ett antal röd/blå och röd/vita kablar i mitt fall, ut till dörrarna och centrallåsmotorerna. Där skall du få plus på den ena vis låsning och på den andra vid öppning. Har du ingen puls fram till motorn har du troligen avbrott i kablaget.

Vare sig motorn rör sig eller ej borde du få puls i alla fall.

Ett problem jag hade dock var att länkarmarna kärvade lite, jag har flyttat motorn en gång från en dörr till en annan och det är inte enkelt, i första dörren var jag tvungen att kröka den uppåtgående armen lite för att det skulle fungera och i dörr två behövde den rätas ut så klart. Kärvar länkarna, vilket är ganska lätt, så orkar inte motorn alls.
Plocka bort länkarmen monterad i motorn, testa låset med nyckel och se om motorn ändå rör på sig i så fall är det troligen någon av armarna som ger problem, då är det bara att kolla att de rör sig så fritt de kan...

Lycka till.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]