- fre 28 aug 2015, 20:47
Vad min pärla/slitvarg (745) har rullat vet jag inte exakt för väg och trippmätaren har stannat på 41582,4. Men "hon" går fortfarande som "ett skållat troll". Förra våren på motorvägen med lite trafik orkade hon fortfarande över 200km/tim. Jag fick den av min svåger för c:a 7 år sedan. Volvo vägrade ta en så gammal bil i inbyte !!! :roll: Bytte bromsskivor och klossar runt om, smorde upp handbroms, bytte vattenpump och monterade 4 nya däck. Den hade då stått oanvänd i c:a ett år (han köpte en V70 på en annan firma). Rakt igenom besiktningen och har kört den sedan dess. Har haft problen med insprutning och bränsleförbrukning, men får tillfället (peppar, peppar) går honom en 16V motor ska. Har den mest får att kunna dra våran båt. Har en reggad (80km) trailer till båten (väger totalt drygt 1800 kg). Bilen är "fullutrustad" med (nästan) allt som fanns -89 (det är en -88B) och det mesta fungerar fortfarande. Den har då 16V motorn, AC, farthållare, hela GLT paketet, förstärkt fjädring men gasdämpare, läder klädsel el fönsterhissar, el sollucka. Sedan är den "extrautrustaad" med fällbart /flyttbart lastförskjutningsskydd och förstärkt kaross får att kunna dra 1800 kg på draget. Det blev mycket, men har säkert glömt något. Det som inte fungerar är stolvärmarna och innertaket håller på att trilla ner. Klarlacken har börjat släppa på taket och jag hade ""oväntat besök" av en Volvi F16 rakt i sidan men vad gör det.
Behöver jag säga att jag älskar min gamla 740.... vol:-)
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V