Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Kom hem i går kväll efter en helt underbar vecka i Bohusläns skärgård. Vi körde till Henån med min 745 GLT 16V och båten på trailer bakom. 4-pers i bilen med packning och mat och 18 - 1900 kg efter. När vi kom tillbaka till Henån efter en vecka hade några idioter "snott" grillen och vindavvisarna på framdörrarna. Vindavvisarna hade jag kunnat vara utan, men dom j--a nöten ryckte loss grillen så allt vad fäste heter har gått sönder. Hade börjat fundera på att fixa krockskadan jag fick i vintras, så nu behöver jag antagligen en del av fronten också. Så frågan är, vad passar. En kompis har en "knall gul" -85 -86-a-a ståendes, passar delarna i fronten från den? Dörr och skärm tänkte jag hitta i någon mer passande färg :lol: Dom är dessutom rostiga. Ovanpå detta har avgasröret "gått sönder" i, eller före katen. Har haft problem där tidigare. Tur att semestern är slut nu så man kan "jobba lite". Tänkte ändå cykla till jobbet några veckor framöver. Kanske "titta" efter en annan bil, det börjar bli mycket nu. Hade tänkt köra den några år till, kan ju inte dra båten ned frugans Passat.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Ovanpå detta har avgasröret "gått sönder" i, eller före katen.
Idag är jag på bättre humör. Har plockat ner främre avgasröret och katen. Kapat av rören till och från katen, kapat främre röret c:a 5cm och "näst" fast en rörbit med kona. "Näst" fast en likadan rörbit med kona på katen och provmonterat men ny stålring. Tillverkat ett nytt rör (av färdiga rörbitar och "stegrör") som jag kapat och "näst" ihop och "näst fast i katens bakände och som passar in i röret till mellandämparen. Plockat ner allt igen och svetsat alla skarvar och ska montera allt igen (med nya packningar och klammer) på lördag. Om allt går bra så ska det hålla ett bra tag till sedan. Tog lite bilder som jag kan lägga in om någon är intresserad hur jag gjort.

Mvh
Lenart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Tog lite bilder som jag kan lägga in om någon är intresserad hur jag gjort.
Här kommer några bilder om hur jag "lagade" katen. Det hade rostat hål både framför vid konan mot främre avgasröret och bakom, dels där röret börjar (lagat en gång innan) och där det röret går in i mellanljuddämparen
Bild på pärlan på bockar utanför garaget utan grillen (som dom "snodde i Henån)
Bild
Främre röret med ny kona och katen med ny kona
Bild
Katen med ny kona fram och nytt rör bak. Det är skarvat på mitten och ska sitta en klammer där.
Bild
Provmonterat, framför katen
Bild
Och bakom katen. Här syns det tydligt att det är en skarv för klammer på mitten
Bild
Sist, en bild in i mitt garage som där inte varit en bil i på många år. Jag har för mycket grejer
Bild
Idag på förmiddagen monterades det på plats igen, helsvetsat och klart med nya packningar och klammer. Ska ta en bild på det också. Den gick tystare än på länge, så det har nog varit läck ett tag.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Hade velat se var du ställt bockar i framändan.
Dom står på dom fästena till krängningshämmaren som är skruvade i ramen precis framför framvagnsbalken. Brukar sätta dom vid domkraftfästena, men jag skulle ligga där och jobba nu.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Här kommer bilderna på det färdiga resultatet. Det blev "kanonbra" och väldigt tätt.

Bild
Bild

sicnarf, vill du ha en bild på vad jag har bockarna? Kan fixa det ikväll, den står uppallad igen, kablage till overdriven.
Klippt av kablarna och satt på krympslang och lött ihop dom igen och ska montera det i kväll + hela mittkonsollen, handskfack, mm.
Alla 4 kablarna var helt rena från isolering. Sitter nu c:a 4 cm krympslang. Ska väl hålla ett tag till nu

Bild

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Har köpt en ny knopp till växelspaken från Vparts (original?). Hur får man ut kabelskorna i det gula kontaktstycket till växelspaken??? Måste man ha sönder det eller klippa kablarna och löda ihop dom efter man trätt dom igenom knopp och växelspak ?:-/

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag äntligen "fått ihop" bilen igen. Det var inte det lättaste att byta växelspaksknoppen. Det gick att få ut kablarna ur kontaktstycket på "vanligt vis", men kontaktstycket var kraftigare än vanligt (gulfärgat) så det krävde "mer kraft". När jag sedan skulle montera tillbaka kablarna i växelspaken lyckades jag ha sönder "plastpinnen till backspärren. Så numera är det som ett lotteri om det är backen eller ettan som "ligger i" när man ska iväg. För övrigt fungerar overdriven som den ska, så det var säkert dom kablarna som jag isolerade om som "störde" funktionen. En bild när det såg som värst ut.

Bild

Det var lite jobb med kabeln som jag fick ta bort och isolera om trådarna. den gick igenom kardantunneln och rakt in i sidan på mittkonsolen som jag fick plocka bort. När jag ändå hade bort allt detta så lyckades jag fixa belysning i värmereglaget, det har aldrig fungerat så länge jag haft bilen. Någon tidigare ägare hade satt i en för stark lampa så både hållaren för lampan och "hålet" där glödlampan sitter hade smält sönder av värmen. På jobbet fixade en av elkillarna en stark lysdiod med motstånd och kablar som jag "stack in" i hålet där lampan skulle sitta. Tejpade fast kablarna och skarvade på originalkablarna med en "sockerbit, och se,

Bild

Så var det ljus igen. Var tvungen att "få ihop" bilen idag för det ska bli regn i morron bitti så cykeln får nog stå.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:När jag sedan skulle montera tillbaka kablarna i växelspaken lyckades jag ha sönder "plastpinnen till backspärren.
Till alla ni som har en Volvo 240, 340, 740 och 940, det är dags att byta bil nu. Var inne på Volvo idag och skulle köpa en ny plastpinne till backspärren... UTGÅTT, Ersätts ej
Jag sa', du måste skämta det är ju samma på alla Volvo t.o.m 940. Han kollade i 940 katalogen, samma svar... uttgått ingen ersättning... Vad gör man, precis när jag hade fått tillbaka goda humör :x . Ska ta med den till jobbet i morgon och kolla om det går att göra en... F..N :evil:
Annars går bilen som en dröm nu... :lol:

Mvh
Lennart

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]