PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hellix
Hallo.. Jag har en liten fundering. Jag plockade isär min båtmotor idag, AQ130 (B20) 1975, och hittade att jag har en åttabulltad vev i den och att det på sidorna av VARJE tapp, både för ramlager och stakar, har en blåanlöpning.. Kolla på bilden och säg om denna ska skrotas eller om den går att använda. (Jag vet inte hur man lägger upp en bild så ni får tänka er hur dte ser ut, om det inte går att lägga upp på annat sätt, som AVATAR kanske)
Jag har en till motor, B20 1973, liggandes med en sexbulltad vev och den är hur fin som helst..inga blåanlöpningar där inte... Sedan var det M-stakar i båtmotorn, är de bättre än de stakar som sitter original i B20:n, jag har för mig att de från den andra motor är märkta med 133?? eller liknande..

Hoppas någon kan svara mig... mvh Patrick
av AmazonSleper
M stakarna är riktigt starka grejer :wink: betydligt starkare än original stakar ur den 6bultade. Men att tänka på är att du inte kan ta stakarna från en 6bultat å stoppa i en 8bultad är mindre tappar på 8bultade veven. Å så skiljer kolvbulten med.

En bild lägger du upp på tex forumbilder eller liknande å sedan direktlänkar så syns den :wink:
Användarvisningsbild
av Hellix
Bild
Bild
Bild

Tack för hjälpen med bilderna...och infon om stakar och vev, det behövs. Som synes så är lagerbanorna i bra skick det är mest på sidorna som det är blåanlöpt, det borde kanske betyda att veven vandrar i sidled??
av AmazonSleper
Har alldrig sett de där förut men ser ju som sagt jäkligt fin ut på lagerbanorna. Men bästa kanske vore å ta den till en motorrenoverare som du litar på å be han kika påt.
Användarvisningsbild
av Hellix
Ja det kanske är bäst. Jag ska dit med 2st toppar som dom ska få renovera så då kanske jag kan passa på och fråga vad detta beror på.. Det är ju från en marin-motor så det har gått på höga varv länge, 3500-4000v i låååånga stunder! Kanske kan det bero på det?
Användarvisningsbild
av lennarte
Hellix skrev: på sidorna av VARJE tapp, både för ramlager och stakar, har en blåanlöpning.
Kan det vara så att lagerlägena till marinmotorn är "extra härdade" som ny. Det verkar ju konstigt att alla lagren skulle "gått" så varma att det skulle bli blått utan att någon av dom "havererat".

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hellix
Det var en intressant tanke Lennart, inte helt omöjligt faktiskt eftersom det är, som du poängterar, blåanlöpt på varje läge utan att något lager skurit.. Jag ska ringa en Volvo penta mekaniker i morgon och se om jag kan pressa dom på lite information.
Tack för tipset!!
av AmazonSleper
Tänkte på skrurna lager har du inte plocka isär den själv? Å är ju konstigt om de bara är på sidorna å inte på tappen? Då axiallagret bara sitter längst bak.

Ja å dess utom är de ju vid vevlagren såg ja å inte ramlagren. de ska ju inte finnas någon axialbelastning alls där.
Användarvisningsbild
av Hellix
Nu har jag gjort lite vidare efterforskning och det är förmodligen rester från ythärdningen av tapparna.
Inget lager var skuret när jag togisär motorn utan det är bara jag som uttryckt mig klumpigt, lagerbanorna var viserligen lite slitna men nya ska monteras och hela motorn ska få en ordentlig överhalning med honade lopp, nya ringar, lager, packningar och P-kam med nya lyftare. Toppen ska renoveras och planas 1mm och kanalerna har jag polerat samt gjort en lätt portning på avgassidan, en 0,8mm topppackning ska dit istf. 1,2mm som är original. Detta borde ge lite bättre skjuts i spisen, hoppas jag!!

Tack så mycket för ert engageman, jag kan nu vara lite lugnare under renoveringen.

Mvh Patrick
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]